úterý 13. prosince 2022

Svatá Lucie


 
Dnešní den 13. prosince slaví svátek Lucie, nositelka světla. 
 
Byla vždy považována za symbol čistoty.
 
Lucky, které při obchůzkách kontrolovaly domácnosti, zda mají uklizeno na vánoční svátky, na sobě měly bílé pláště a obličej zakrytý maskou s čapím zobákem.

Jinde chodily zahalené bílým prostěradlem, kdy si na navlhčený obličej nafoukaly mouku.
 
 
Nesmělo se příst, drát ani prát.
 
Neposlušnost vždy tvrdě trestaly.
 
Nosily s sebou dlouhý dřevěný nůž, aby jím mohly rozdělané předení rozcuchat.
 
Pokud zastihly ženu při draní, rozfoukaly všechno peří po světnici.
 

 My jsme si oblíbili severskou tradici a pečeme Luciiny kočičky.

Podle jedné teorie si jimi Seveřané snažili naklonit bohyni plodnosti Freju a právě kočka byla jejím oblíbeným zvířetem.

Podle jiné teorie má zvíře v názvu pečiva symbolizovat samotného Lucifera, před kterým se lidé v tuto tajemnou noc snažili uchránit. 

Zářivě žlutá barva šafránu měla také sloužit jako ochrana před temnými silami noci.

 
 

 

Tak na zdraví a užijte si adventní čas.
 
Ilona






6 komentářů:

  1. Když jsem četla název článku, tak jsem tušila, že se tradice spojí s něčím dobrým k zakousnutí. A nezklamala jsem se. Díky za článek a hezký den

    OdpovědětVymazat
  2. Ilonko, tak to je hezké povídání a fotografie, moc se mi to líbí ! Přeju hezký adventní čas a pozdravuju, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  3. Ilono, nemáš nějaké komentáře ve spamu? Jsem totiž přesvědčená, že jsem k tomuto článku komentář psala. Mně se to občas s některými komentáři stává.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, děkuju za upozornění, zapomněla jsem to kontrolovat 😉 dřív mi tam nic nepadlo a teď občas ano

      Vymazat