pátek 30. prosince 2022

Návštěva katedrály

 
 
Minule jsem vás pozvala do Prahy, dnes zase na skok do Olomouce.
 
Bez sněhu, spíš s jarním nádechem a zpěvem ptáků v korunách stromů.
 
Katedrála sv. Václava je dominantou města a to především díky hlavní věži, jejíž výška je 102 m.
 
Stavbu zahájil olomoucký údělný kníže Svatopluk v letech 1104 – 1107, gotické pilíře pocházejí ze 13. století.
 
Novogotickou podobu pak získala katedrála na konci 19. století.
 
 
 




 
 
 
Každoročně se pořádá výstava betlémů v kryptě katedrály.
 
Většina byla ukrytá za sklem ve vitrínkách, tak menší ochutnávka.
 




A tady už betlém přímo v katedrále.
 
 Taky za sklem ...

 


Uvnitř katedrály je například renesanční kaple svatého Stanislava s bronzovým náhrobkem biskupa Kuena a mramorový náhrobek posledních olomouckých Přemyslovců.
 
Na severní straně chrámu je velká novogoticky upravená kaple sv. Cyrila a Metoděje.
 
V katedrále je také umístěn největší zvon na Moravě.
 

 
 






















Děkuji za návštěvu i vaši přízeň.
 
Užijte si konec roku podle svého přání a do toho příštího roku hlavně zdraví, štěstí a životní pohodu.
 
Ilona
 
 

4 komentáře:

  1. Katedrála je nádherná jak zvenku,tak zevnitř.Betlémy jsou také krásné.Letos jsem jich viděla dost,kde nebyly,přibyly.
    Ilonko,měj hezký a spokojený rok 2023

    OdpovědětVymazat
  2. Ilono, v Olomouci jsem nikdy nebyla, takže jsem se katedrálou ráda prošla s tebou.
    Pěkný poslední den roku 2022

    OdpovědětVymazat
  3. Ilonko, moc ráda jsem se do katedrály podívala, sama jsem kolem ní jen kroužila :o)
    PF 2023! Helena

    OdpovědětVymazat
  4. Katedrála je nádherná zvenku i zevnitř ale strašně těžko se fotí. Já tam byla v létě a počítám, že letos se tam zas dostanu. Opět mne čeká zubní klinika v Olomouci....

    OdpovědětVymazat