neděle 7. února 2021

Masopustní svačina

 

Venku fujavice, námraza, takže žádné venkovní aktivity a já se mohla pustit do smažení koblížků.

Dělám buď ty střapaté nebo tyto s důlkem a každý si pak nazdobí tím, na co má chuť.

U nás nejčastěji marmeláda a tvaroh.


V dřívějších dobách se říkáválo, že rok má pět období - jaro, léto, podzim, zimu a masopust

Masopust trvá od Třech králů do Popeleční středy a právě koblihy jsou s koncem tohoto období odjakživa spjaty.

Masopustní kobliha je údajně jediným pokrmem, který se již v 1. století rozšířil po celé zemi coby neodmyslitelný a opravdový masopustní chod.

Tomuto moučníku byla dříve přisuzována magická síla.

Několik kousků z první upečené várky koblih se vždy uschovalo, usušilo a posléze rozdrtilo na prášek.

Během roku se pak tento prášek přidával do krmiva nemocným zvířatům.

No, tuhle tradici nedržíme a koblihy radši sníme ;)


 
 

Užijte si klidnou neděli.

Ilona


23 komentářů:

  1. Dobrou chuť a hezký den
    Marťula

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maťulo, děkuju.
      Neděle byla větrná a dnes námraza ;)

      Vymazat
  2. Áha, tak proto Babiš svejma koblihama uhranul těch víc jak třicet procent příznivců! No nevím, nevím jestli mu budou letos stačit.... ty koblihy. Bude muset vytáhnout nějaký trumf. Třeba že nám zařídí vlastní moře? Aby jsme se nemuseli jezdit nakazit do Chorvatska?

    OdpovědětVymazat
  3. Ilonko, vypadají báječně. Děláš mi chutě. 😊👍

    OdpovědětVymazat
  4. A já jsem si řekla, že to jsou bavorské vdolečky. Ke kafíčku - výborné, po mrazivé procházce. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Iwko, je to pravda, vypadají tak ;) My je máme jako jednohubky :D
      Krásný večer.

      Vymazat
  5. Ilonko, ty vypadají skvostně. A s ďolíčkem vidím poprvé, divím se, že při smažení se udrží. Dáš recept, prosím, já mám jen na tvarohové (těsto).
    Děkuji a krásný týden přeji. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, toto je taky tvarohové těsto ;) recept jsem dávala už před 4 lety - odkaz tu http://ilci-taktovidmj.blogspot.com/2017/02/koblihy-jako-od-babicky.html
      Krásný večer

      Vymazat
  6. Vypadají báječně, smažené máme rádi,ale je nám po nich ouvej,tak je namísto smažení peču.Fukcarinka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pečené budou zdravější, na ty se taky jednou chystám ;)
      Krásný začátek týdne.

      Vymazat
  7. Ilonko, díky za osvětu o masopustu. Spoustu věcí je pro mě nových a ty koblihy? Sbíhají se mi sliny. Měj pohodový vstup do nového týdne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, děkuju, mě ty tradice baví ;)
      Krásný večer.

      Vymazat
  8. Na takovou svačinku bych se dala pozvat. Uvědomila jsem si,že koblihy jako takové jsem už hodně dlouho nedělala.
    Hezký i když zachumelený den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, my tak dvakrát třikrát o masopustu, jinak ne.
      Krásný zimní večer.

      Vymazat
  9. Mňam, tedy to jsem dostala chuť :) S hruškovými povidly a tvarohem, to mám nejraději :)
    Měj prima dny, Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hrušková povidla už jsem dlouho nejedla, mňam.
      Krásný začátek týdne.

      Vymazat
  10. Koblížky bych si dala,mám je ráda.Udělala jsi nám pořádný chutě.
    Měj hezký zasněžený den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, taky je máme rádi. A s domácí marmeládou nemají chybu.
      Krásný večer.

      Vymazat
  11. Jéj, šišky! Vyzerajú byť naozaj chutné. Radostný fašiang (masopust) vám ešte želám!
    PS: Aj my sme fašiangovali so šiškami teraz cez víkend. Každý rok si urobíme jednu dávku. Ešte dnes sme dojedali posledné zvyšky. :)

    OdpovědětVymazat