neděle 13. listopadu 2016

Čepice pro vnoučka - návod

Krásné mrazivé ráno!

Množí se mi dotazy, jak na čepici, kterou jsem pletla před týdnem.

Už je u svého majitele, tak jen jednoduchý návod z hlavy, jak na ni.



Materiál : příze BAMBINO (pleteno dvojitě) a zbytky modré a hnědé příze BABY na oživení bambule a copánky u klapek
Kruhové jehlice č.6
Vzorek : střídání jedno oko anglicky hladce a jedno oko obrace v řadách nad sebou

Ujímání čepice (čepice pletena od spodu) :
počet oček musí být dělitelný 8 PRO KRUHOVOU JEHLICI, pokud pletete na ROVNÝCH JEHLICÍCH, připočtěte si 2 oka (okrajová)
ujímat budeme vždy dvě očka spletením celkem 8x v řadě
další řadu pleteme jak se oka jeví (dle vzorku)
v další řadě opět ujímáme, a to ve stejném místě, spletením dvou ok
ujímáme tak dlouho až nám na jehlici zůstane 8 oček (pokud budete plést na kulaté jehlici, ke konci už vám to nepůjde a je třeba očka převést na krátké ponožkové jehlice)
ustřihneme nit, konec navlečeme do jehly, protáhneme všechna očka na jehlici, stáhneme touto přízí a zapošijeme
počet řad potřebných ujímání vypočítáme takto : celkový počet oček vydělíme 8 a jedno očko odečteme, výsledek si vynásobíme 2
na rozpletené čepici si změříme, kolik cm odpovídá počtu řad potřebných k ujímání
výsledek odečteme od celkové výšky čepičky a máme řadu, kde začneme ujímat

Kratší ujímání
Pokud nechcete ubírat očka postupně až do posledních osmi (mě třeba nebaví malý počet ok na ponožkových jehlicích a špatně se mi to plete), lze ujmout menší počet ok, poslední 2-3 ujímaní vynechat a zbylá oka jednoduše stáhnout do smyčky.
Horní část není tak krásně zaoblená jako u klasického ujímání, záleží i na vzorku.
Nicméně se to dá krásně maskovat bambulí.

Podle zkušebního vzorku jsem si spočítala, že k upletení čepice potřebuji 80 ok.
Počet řad potřebných k ujímání : (80/8 – 1)*2 = 18 řad
Zvolila jsem kratší ujímání a vynechala poslední dvě, takže počet řad se mi snížil na 14.
Pletla jsem na kruhové jehlici vzorkem do výše 11 cm. Poté jsem začala s ujímáním.
Pleteninu jsem si rozdělila na 8 částí po 10 očkách (pokud máte značkovač, nemusíte už pak moc počítat).
Každé 9.a10. oko jsem spletla ang. hladce.
Na jehlici zůstalo 72 ok, ty jsem v další řadě přepletla podle vzorku.
Každé 8. a 9. oko jsem spletla ang. hladce.
Na jehlici zůstalo 64 ok, ty jsem v další řadě přepletla podle vzorku.
Každé 7. a 8.. oko jsem spletla ang. hladce.
Na jehlici zůstalo 56 ok, ty jsem v další řadě přepletla podle vzorku.
Tak jsem pokračovala dále, až na jehlicích zůstalo 24 ok. Ty jsem klasicky uzavřela a koncem příze tupou jehlou protáhla přes všechna očka a pevně stáhla. 
(Konec jsem pak svázala s přízí od bambule.)
 
Poté jsem pletla klapky na uši.
Ty jsem dělala odhadem : klapky jsou spíš v zadní části čepice a končí těsně za bočním ohraničením.
Na jehlici jsem si nabrala ze spodního lemu čepice 14 ok a pletla podle vzorku ang.hl. a obr.
Po první řadě jsem v každé řadě u okraje ubrala jedno očko a tím se vytvořil požadovaný tvar klapek.
Ukončila jsem spletením posledních 3 oček.
Poté jsem si odměřila místo, kde začnu druhou klapku ( ok) a udělala to samé.
Klapky jsem ozdobila copánky : provlékla jsem očkem několik ks příze BAMBINO a modré BABY a upletla klasický copánek (kdo máte dlouhovlasé holčičky, určitě ovládáte).
Nakonec jsem vyrobila bambuli a přišila ji na horní část čepice.
Hotovo ;)
 

 Krásnou neděli.
                                                                  Ilona

2 komentáře: