neděle 30. října 2022

Zámek Stekník

 

Další ze zámků na Žatecku.

Rokoková perla v Čechách.





Na místě dnešního zámku stávala kolem roku 1600 pozdně středověká tvrz.

V roce 1681 kupuje zbytky vyhořelé tvrze bohatý žatecký měšťan a na místě tvrze staví zámek ve stylu vrcholného baroka.

  Ve 2. pol. 18. století došlo k rokokové úpravě objektu.

Fresky a nástěnné iluzivní malby pokryly stěny a strop sala terreny, reprezentačního sálu a kaple.

 Výzdobu interiérů doplnil štukový dekor a v návaznosti na to proběhla i rokoková úprava fasád zámku, zahrad a ohradních zdí zámeckého areálu.






Poslední majitelé měli trochu komplikovaný osud.

Potomci Gérolda Détéindre potom drželi velkostatek Stekník až do prosince r. 1949.

Tehdy byl velkostatek Stekník (včetně zámku a mobiliáře) Československou vládou vykoupen v rámci tzv. Náhradové dohody uzavřené mezi Švýcarskou Konfederací a Československou republikou.

Později jej užívala Národní galerie Praha, která zde umístila depozitář obrazů.

V roce 1996 byl převeden do správy Národního památkového ústavu, který jej spravuje dosud.















Tady se nám opravdu líbilo.

Jen svačinu sebou 😉

Ilona








15 komentářů:

  1. Ilonko, diky za fotky! Mám ho už dlouho v plánu, zatím na něj nedošlo…
    Přeji hezkou neděli. Helena
    https://sincerehelena.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, tak třeba jednou 😉
      Krásné podzimní dny 🎃

      Vymazat
  2. Ukazuješ nám místa, která neznám a ani název mi nic neříká. Díky za ukázku a rozšíření obzoru.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi není tak známý, ale návštěvníků tam bylo dost .
      Krásný večer 🍀

      Vymazat
  3. Ilono, Žatecko a Lounsko moc "propátrané" nemáme (asi proto, že je to převážně bezlesá rovina, takže přesný opak toho, co preferuje můj manžel ;-)), takže mi ukazuješ samá neznámá, leč zajímavá místa. Zámek je moc pěkný.

    OdpovědětVymazat
  4. Díky za přiblížení krásné (no i když tedy oprava fasády by byla sakra nutná) stavby jejíž jméno mi ale vůbec nic neříká. Doteď jsem ho vůbec neslyšela....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám pocit, že nějaký ten zámek je v každé druhé obci 😉 Určitě by to chtělo i novou fasádu, ale pak bychom se neměli na co těšit zase příště.

      Vymazat
    2. No mám dojem že tady to až tak neplatí. Nejblíž tu je Litomyšl, a pak ty Nové Hrady směrem od Ústí na Hradec pak jsou Kostelec, Doudleby, Častolovice.... ale mezi nic ;-) :D

      Vymazat
  5. O zámku jsem snad nikdy neslyšela,ale je fakt,že Žatecko neznám.
    Zámek je opravdu nádherný.
    Hezké dny Ilonko

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Výlety u nás plánuje hlavně muž. Taky jsem někdy překvapená, kam nás kroky zavedou 😉
      Krásné podzimní dny 🍃🍁🍂

      Vymazat
  6. Ilonko škoda je, že ten rokokový zámek není opraven z venku. Byla by to nádhera. Já si myslela, že v rokokovém stylu je jen zámek v Nových Hradech. Já byla loni v zámecká zahradě i v rokokovém zámku. Tam bylo krásně, majetek je v soukromých rukách a nádherně zrestaurovaný a udržovaný. Měli tam zrovna umístěnu výstavu nábytku. Z každého stylu měli vybavenu jednu místnost. Bylo to super. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V Nových Hradech jsme byli někdy před 20 lety. Byla tam restaurace, ale v interiéru tuším skoro nic. Zvenčí je opravdu krásný.
      Jinak rokokových zámků je určitě víc, třeba Dobříš mě napadá. Tam je taky krásná zahrada.
      Krásný večer 🍀

      Vymazat
    2. Nové Hrady povstaly z popela jak Fénix, a co se Dobříše týče, tak ten mám probrouzdaný od spodu až na půdu. Ono tam nic ani není. Jeden sál a na půdě expozice strašidel. Teď nově v opravené Oranžérii přibyla expozice několika málo obrázků krtečka a lesního a vodního hospodářství. Za to oba parky jsou nádherné, to je pravda... ovšem francouzský už navštěvovat nebudu, nebudu při každé návštěvě platit víc jak stovku vstupné za to, že jsou tu dvě neměnné expozice které navíc jsou zaměřené na děti.

      Vymazat
  7. Ilonko, tento zámek vůbec neznám a dle fotek je moc krásný. Další parádní výlet.
    Přeji hezké listopadové dny. D.

    OdpovědětVymazat