neděle 9. října 2022

Budyně nad Ohří

 
 




 Předchůdcem středověkého hradu byla opevněná královská tvrz ze 13. století.
 
Kamenný objekt byl chráněn vodním příkopem a močálovitým terénem břehu řeky Ohře.
 
Hrad uprostřed hustých lesů se stal i útočištěm mladičké dědičky Polska, princezny Richenzy.
 
Jako dvanáctiletá se stala manželkou krále Václava II., který si ji sem na pár let "odložil".
 
Protože mám ráda historii, Přemyslovce, ráda jsem si hrad prohlédla.
 




 Roku 1336 získal hrad rod Házmberků, kteří jej přestavěli v gotickém stylu.
 
Hrad byl zpevněn několika věžemi a v průběhu Husitských válek sloužil jako opěrný bod katolické strany a krále.

V roce 1551 došlo k rozsáhlému poškození hradu v důsledku výbuchu prachárny. 
 
Po této události prošel hrad významnou přestavbou na renesanční zámek.
 
Z Rudolfinské doby také pochází expozice alchymistické dílny.
 
Údajně zde proběhla spousta pokusů o výrobu likéru mládí nebo zlata.
 
Podle pověsti se to podařilo, zlato je uloženo pod hradem.










V 19. století byla polovina hradu zbourána a druhá polovina se na přelomu 19. a 20. století dočkala generální přestavby.
 
Zhruba v tomto stavu se hrad nachází nyní.










Tady naše prohlídka hradu končí.

Přeju prima podzimní neděli.

Ilona






 

6 komentářů:

  1. Tedy Ilonko, tak tento výlet mne dostal. Krásné místo a parádní fotky. Nikdy jsem tu nebyla a moc se mi tu líbí. Takto si představuji ideální den. Přeji fajn neděli. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je tu moc krásně, takové romantické místo ❤️
      Jen škoda toho pódia, byla tam den předtím akce.
      Krásný večer 🍀

      Vymazat
  2. Ilonko, krásné místo a krásné fotky. Tam by se mi určitě líbilo. Já tam totiž nikdy nebyla. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Iwko, je to takové pohodové místo, lidí tak akorát.
      Přeju prima večer 🍀

      Vymazat
  3. Ilono, tam jsme kdysi byly s mámou. Hrad se mi moc líbil, ale s občerstvovancími zařízeními to tam bylo tristní. Jak většinou výletíme autmo, tak v Budyni jsme s mámou byly busem a bývala by se hodila nějaká kavárnička, kde bychom hodinu čekání přečkaly, leč nenašly jsme

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My byli vlakem a občerstvovali se náměstí U Jandy archiváře, pak tam byla ještě nějaká hospůdka a prodej zmrzliny kousek od vstupní brány do areálu.

      Vymazat