čtvrtek 14. dubna 2022

Zbrašovské aragonitové jeskyně

  
 

Počasí láká k výletům, tak zas jeden tip od nás.

I když tady bylo počasí studené a my se šli do jeskyní ohřát ;)
 
Protože vás pozvu do nejteplejších jeskyní v České republice.

Zbrašovské aragonitové jeskyně leží v malebném údolí řeky v lázních Teplicích nad Bečvou.
 
Jde o jedinečný jeskynní systém evropského významu vzniklý současným působením atmosférických vod a teplých minerálních vod vystupujících z velkých hloubek ve vápencích.
 

 



Unikátní výzdobu tvoří minerál aragonit, dále tzv. raftové stalagmity a kulovité sintrové povlaky připomínající koblihy.
 
Nejnižší úrovně jeskyní jsou trvale zaplněny plynem oxidem uhličitým, který jeskyně ohřívá.
 
Jsou tak nejteplejšími jeskyněmi v celé České republice s celoroční stálou teplotou 14,5°C.
 
Byly objeveny v roce 1912 a pro veřejnost zpřístupněny od roku 1926.

 
 
 


 
 
 
  
 
A tady jeden malý spící netopýr na závěr.
 
Foceno z dálky, ať nerušíme.
 
Krásný Zelený čtvrtek.
 
Ilona
 
 

12 komentářů:

  1. Byla jsem tam několikrát, a bylo to vždy moc hezké. Okolí jeskyní je krásné, chodí tam po procházkách málo lidí, stojí to zato. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Do Teplic jezdíme rádi, i na propast nebo procházky po okolí.
      Krásný den.

      Vymazat
  2. Zajímavé, ale víc mne baví klasické vápencové krasy a jeskyně.....

    OdpovědětVymazat
  3. Ilono, hezké fotky. Přes Teplice nad Bečvou jsme asi dvakrát jeli, ale nebyl čas se v jeskyních zastavit, což mne zpětně mrzí. Přece jen z Prahy to úplně není na sobotní výlet na otočku. Ale ještě není všem dnům konec, třeba mi to někdy vyjde.
    Hezké Velikonoce

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak příště jeskyně, lázně, propast ;)
      Je to taková nenáročná procházka.
      Krásný den.

      Vymazat
  4. Tak to by byly jeskyně pro mě.Ty studené a vlhké mi nedělají dobře.
    Krásné místo.
    Měj hezké a klidné velikonoční svátky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, je tam opravdu příjemně. Ale i tady kape voda ;)
      Krásné dny.

      Vymazat
  5. Vím o nich, ale jeskyně nijak zvlášť nevyhledávám.
    Ráda jsem se podívala na tvé fotky, Ilonko!
    Měj hezký sváteční den. Helena

    OdpovědětVymazat
  6. Ilonko, povedené fotografie. Díky za reportáž, kde jsem nikdy nebyla. Příjemnou sváteční sobotu.

    OdpovědětVymazat