pátek 27. prosince 2019

V Olomouci










 


 Krásný večer!

Dnes obrazem z Olomouce.

Advent sice skončil Štědrým dnem, ale pořád je možnost sejít se s přáteli u punče, svařáku nebo horké čokolády a užít si vánoční čas.

I když člověk musí v tyto dny do práce, přece jen je to zvláštní období, aspoň u nás to tak vždycky bylo.

Vánoce začínají narozením Ježíška a končí 6.ledna, kdy se objevují tři králové se zlatem, kadidlem a myrhou.

Doba posvátných nocí, poezie přírody, světla a naděje nového života.

Konec starého a začátek nového.
 
Oslavy Vánoc staletími měnily svůj charakter a je třeba zajímavé, že je ovlivnil i spisovatel Charles Dickens.

Možná znáte jeho povídku Vánoční koleda.

Dočkala se filmového i animovaného zpracování.

Její okamžitá popularita sehrála velkou roli v moderní proměně Vánoc ve svátky rodiny, dobré vůle a soucitu.

Tím, jak překryl církevní charakter oslav svojí humanistickou a světskou představou svátků, ovlivnil Dickens mnoho aspektů Vánoc v západní kultuře.

Například rodinný a soukromý charakter svátku, zájem o tradiční pokrmy a pití, tanec a hry i celkové pojetí Vánoc jako svátků štědrosti, velkorysosti ducha, přátelství a lásky.







 

 Navštívili jsme i Katedrálu sv. Václava, kde je menší výstava betlémů.

Vím, že už jsem vám tu podobných výstav ukazovala několik.

Letos se mi v tomto směru přání plní.

Děkuji!

Betlémy mám moc ráda, mám je s tímto obdobím spojené.

Pokud máte zájem, otevřeno je až do konce Vánoc.


Mějte krásné dny.

Ilona




4 komentáře:

  1. Ilono, díky za fotoprocházku Olomoucí (ještě jsem tam nebyla) i zajímavé povídání o Dickensovi - neznala jsem.
    Nás čeká zítra výlet do Plzně, ale protože bude věnován setkání s manželovou částí rodiny, tak asi na žádné toulání po městě nedojde. Ale Vánoce jsou i o setkávání a my se s manželovou setrou, neteřemi a jejich rodinami vídáme velmi sporadicky, takže tentokrát dostanou přednost.
    Hezký víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, přeju krásné setkání.
      Olomouc je krásná, třeba někdy zajedete i s manželem ;)

      Vymazat
  2. Ilonko, děkuji za fotky i povídání. Vánoce ve staré Anglii pro mě mají veliké kouzlo.
    Doma jsem časem setkávání - návštěvy se mi tu střídají, i my stále někam chodíme. Je to taková tradice a jsem za ni ráda. Kdy jindy být s lidmi, které máme rádi...
    Měj hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, máš pravdu, rodinné sešlosti k Vánocům patří.
      Krásný den.

      Vymazat