neděle 1. listopadu 2020

Dušičky


Taky jste si všimly, že ke svátkům se váže vždy nějaký speciální dtuh pečiva nebo pokrmu? 

Stejně tak je tomu i na Dušičky.

Hospodyně pekly speciální dušičkové pečivo pro sebe, čeleď i koledníky.

Mívalo různou podobu, často se jednalo o kynuté bochánky, šátečky, žemle a rohlíky nebo věnečky a tvary podobné zkříženým kostem, kterým se říkalo "kosti svatých”. 

Bylo ze sladkého těsta, někde se sušeným ovocem, někde plněné mákem či povidly.

 Na přípravu se používalo převážně křehké nebo kynuté těsto.

Jedna česká říkanka spojená s pečením "dušiček" narážela na dvojí těsto, které se často používalo.

Z bílé mouky pro domácí, z černé pro chasu a ty ostatní.

Dušičky věrný,

nejste všechny stejný.

Některý jste bílý,

některý jste černý.


  Mě samozřejmě lákalo upéct "dušičky", ale nebylo moc času.

Tak jsem to trochu "ošidila" a upekla šátečky z listového těsta s povidly.

Ze zbytku křížky na slano se semínky.

Rychlovka a moc dobrá.


Mějte poklidné dny.

Ilona


Jedna česká říkanka spojená s pečením "dušiček" narážela na dvojí těsto, bílé a černé, lepší a horší, které se na ně leckde zadělávalo:

 

Dušičky věrný,

nejste všecky stejný.

Některý jste bílý,

některý jste černý.



Více zde: http://m.gilg.webnode.cz/news/dusickove-pecivo-z-frymburka/

 

Jedna česká říkanka spojená s pečením "dušiček" narážela na dvojí těsto, bílé a černé, lepší a horší, které se na ně leckde zadělávalo:

 

Dušičky věrný,

nejste všecky stejný.

Některý jste bílý,

některý jste černý.



Více zde: http://m.gilg.webnode.cz/news/dusickove-pecivo-z-frymburka/

7 komentářů:

  1. Ilonko, dušičkové pečení neznám. Ale ty tvé kousky bych ochutnala hned :)
    Měj prima dny, Petra

    OdpovědětVymazat
  2. Ilono, já taky dušičkové pečení neznám. Ono ale je fakt, že v Praze se některé tradice moc nedrží. Máš to moc pěkné, hned bych si dala :)

    OdpovědětVymazat
  3. Ilonko,to je zajímavá informace,to jsem vůbec netušila,že je dušičkové pečení.Možná,že moje babičky pekly,ale to už si nepamatuji.
    Vyřešila jsi to pěkně,hned bych zobla.
    Měj hezké listopadové dny

    OdpovědětVymazat
  4. Ilonko, ani já jsem nevěděla, že je i dušičkové pečení. Tradice zajet na hroby předků, i těch vzdálenějších a v jiných letech i milé setkání s lidmi, se kterými se tak často nevidíme. To letos odpadlo a moc mě to mrzí...
    Měj pohodové dny, Helena

    OdpovědětVymazat
  5. Ilonko, i já patřím k těm, které netuší, že je dušičkové pečení. Šátečky i křížky vypadají velice lákavě.👍👍👍
    Měj hezké podzimní dny

    OdpovědětVymazat
  6. Hezké. Slupla bych je také hned.
    Krásné podzimní dny
    K.

    OdpovědětVymazat
  7. Ilonko, ani já neznám dušičkové pečení, nikdy jsem o tom neslyšela. Tvoje pečení vypadá lákavě. Měj zdravé dny.

    OdpovědětVymazat