středa 3. května 2023

Svatý Bartoloměj

 






Krátce po vzniku města Kolín byla v místech původní sakrální stavby založena dnešní dominanta města, chrám sv. Bartoloměje.

Výstavba raně gotického chrámu trvala asi až do konce 13. století.

Požár v roce 1349 se poté stal příčinou stavby nového chóru katedrálního typu podle projektu stavitele pražské svatovítské katedrály Petra Parléře.

V pozdějším období probíhaly již jen drobné úpravy a opravy.

Ty probíhají i teď.

Měli jsme štěstí na pana průvodce a poutavé povídání.

Pojďte se podívat i dovnitř chrámu.....












K chrámu patří i kostnice, taková malá místnost.

Barokní kostnice byla postavena roku 1733 a svou jižní stěnou přiléhá k hlavní městské hradbě ze 13. stol.

Stojí v prostoru bývalého hlavního městského hřbitova u kostela sv. Bartoloměje, se kterým je její existence neodmyslitelně spjata.

Množstvím kostí a bohatostí ornamentální výzdoby jde v rámci území ČR o stavbu srovnatelnou snad jen s kostnicí v Sedlci u Kutné Hory. 

Její hlavní hodnota spočívá v instalaci lidských kostí v interiéru do podoby barokního „Mementa mori“ ilustrujícího pomíjivost lidské života.

V interiéru se nesmělo fotit 😉





Celé Bartolomějské návrší je po rekonstrukci.

Mě samozřejmě zajímaly i zahrady.





Tak se třeba přijeďte podívat 😉








Krásný májový večer 🍀

Ilona






4 komentáře:

  1. Tý jo, já netušila, že v Kolíně je takový krásný kostel. Díky za rozšíření obzorů a tip na výlet :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tenhle chrám jsem také fotila,je nádherný.Ale dovnitř jsem se nedostala bylo zavřeno.Kolem Kolína jsme jeli s vnučkou několikrát,když jsme ji vezli do Humpolce a udělali jsme si zastávku.Teď maturuje a začala jezdit autem,tak do Humpolce už nepojedeme,ale Kolín není od nás zase tak daleko.Ráda bych ho poznala více.
    Ilonko,měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
  3. Kolín jsem navštívila vícekrát, ale poběhali jsme toho hodně a do této krásné stavby jsme se nedostali. Jen jsme navštívili synagogu a náměstí a tento chrám zvenku. Tvé pozvání mi lahodí. O těch zahradách jsem četla, zatím jsem je, bohužel, neviděla. Až nyní u tebe, díky.
    V Kolíně je toho pro mne schováno více. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat