pondělí 15. května 2023

Kostel v Řečanech

 

Jak už jsem psala komentářích, do Kladrub jsme šli od vlaku z Řečan.

A tady mě zaujal tento kostelík.





Jde o původně románský kostel upraven barokně.

Jednolodní kostelík s apsidou zaklenutou konchou obrácenou přesně na východ.

Při západní straně vyčnívá ze střechy lodi malá, dřevěná věž.

Řečanský kostel byl vysvěcen 14. listopadu 1165 Panně Marii pražskýmVladislav II. biskupem Danielem I. za přítomnosti krále českého Vladislava II, jeho manželky Judity Durynské, dvořanů z Čech, Bavor, Durynska, zakladatele kostela kastelána čáslavského s manželkou a tří mnichů cisterciánů kláštera sedleckého, kteří se stali patrony tohoto kostela.

Při této příležitosti měl darovat král Vladislav kostelu drahá roucha a mešní nádobí.

Od této doby je datováno založení obce.

Roku 1737 byla v oltáři nalezena listina svědčící o této události.

Kostel znovu vysvětil 24. října 1407 sv. Maří Magdaléně biskup Václav Nikopolský.

Domněnkou kronikářů je, že na kopečku, kde stojí řečanský kostel, bývalo pohanské obětiště a pohřebiště.







10 komentářů:

  1. Nádherný kostelík a zajímavá je i jeho historie. Krásné dny přeji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, děkuju. Je opravdu krásný.
      Přeju pohodové dny 🍀☀️

      Vymazat
  2. Pěkný kostelík a pěkná je i dřevěná zvonice a ty dramatické mraky, moc pěkný záběr. Měj se pěkně.

    OdpovědětVymazat
  3. Ilono, to je opravdu hezký kostelík - i mně se moc líbí

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám takové kostelíky ráda. Dýchá z nich historie 👍

      Vymazat
  4. Tady jsem byla pokřtěná a nebyla jsem u něj strašných let...
    Ilonko, děkuji za fotky a zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, tak to je hezké ❤️ Je to krásný kostelík.
      Krásné májové dny 🍀

      Vymazat
  5. Tak to se ti, Ilonko, moc povedlo, poprvé jsme šli do Kladrub s mužem taky od vlaku, pamatuji si most t přes Labe. Pak už jsme tam byli vždy autem. Krásná stavba. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ta cesta není úplně turisticky zajímavá, ale ten kostelík krásný. Jsem ráda, že jsme tudy šli.
      Krásné májové dny ☀️

      Vymazat