čtvrtek 13. dubna 2023

Velikonoce v Bruntále






Dnes si odskočíme ještě na jiný konec republiky.

Mám tu pro vás ještě zámek v Bruntále s velikonočním jarmarkem a výzdobou.

Ale snažila jsem se fotit pokud možno bez lidí 😉

Na rozdíl od jiných zámků v České republice má zámek v Bruntále netradiční dispozici ve tvaru kruhové výseče s renesančním arkádovým nádvořím a hodinovou věží.

V romantickém prostředí zámku byly natočeny i filmové pohádky – Císař a tambor a Zlatník Ondra.




Bruntálský zámek provází zajímavá, mnohdy až pohnutá historie.

V místech dnešního zámku stál gotický hrad, byl postaven na konci 15. století a již v polovině 16. století jej páni z Vrbna nechali přestavět v tehdy moderní honosný reprezentativní zámek ve stylu severské renesance.

Z této přestavby se dodnes dochovaly velmi pěkné arkádové ochozy a zámecká věž. 








Bitva na Bílé hoře znamenala pro mnoho českých šlechtických rodů zkázu a úpadek, ne jinak tomu bylo i s bruntálským zámkem.

Zámek byl pánům z Vrbna zkonfiskován a získal jej Řád německých rytířů.

Následující třicetiletá válka nepřinesla nic dobrého ani zdejšímu kraji, zámek byl vyrabován a natolik poškozen, že se dokonce uvažovalo o jeho demolici. 

V roce 1769 se přece jen podařilo dokončit poslední přestavbu objektu, která vtiskla zámku v Bruntále dnešní podobu.

Výsledkem přestavby bylo nakonec spojení renesančního a barokního slohu v jeden celek, aniž by působilo nějak rušivě.

Zámek byl později v 19. a na začátku 20. století drobně upravován a po druhé světové válce připadl do vlastnictví státu. 









Samozřejmě vás pozvu i do zámeckých komnat.

Krásný sál a krásná kamna 😉 

V zámku jimi přitápí a bylo to příjemné.

A nesmí chybět ani zámecká knihovna.











Přeju pohodové aprílové dny 🍀

Ilona



8 komentářů:

  1. Ilonko, jednou v létě jsem tam byla a na arkádách byly truhlíky s kvetoucími převislými muškáty. Ta záplava byla nádherná a nepřehlednutelná, upoutala každého návštěvníka. Tolik krásy jen na nádvoří a uvnitř to bylo také moc krásné (já se soustředila na staré koberce). Stálo to zato zajet se tam podívat. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Iwko, tak s muškáty to musela být opravdu nádhera. Já je takto obdivuju na menších, většinou starších nádražích.
      Krásnou neděli ☀️

      Vymazat
  2. Tedy tam je to nádherné... škoda, že od nás tak daleko a tak moc děkuji alespoň za tuto nádhernou podívanou. Přeji Ti krásné jarní dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máme u nás fůru zajímavých míst 😉 jsem ráda, že můžu zprostředkovat aspoň virtuálně.
      Krásný večer 🍀

      Vymazat
  3. Ilonko,zámek se mi moc líbí a interiéry jsou nádherné.Také mám vždy problém,jak fotit,když je moc lidí a i aut.
    Povedlo se ti to velmi dobře,jako by tam ani trhy nebyly.
    Měj se moc hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, děkuju. Nerada fotím cizím lidí, raději to mám bez nich 😉
      Krásný večer 🍀

      Vymazat
  4. Ilono, netušila jsem, že je v Bruntále takový zajímavý zámek s hezkým interiérem.
    Měj se fajn

    OdpovědětVymazat