neděle 5. května 2019

Berounská keramika


Berounští hrnčíři byli proslaveni svou šikovností již na počátku 14. století.
 
K rozmachu tohoto řemesla však v Berouně došlo až v 16. a 17. století. 
 
Koncem 19. století začala výroba smaltovaného kovového nádobí v Novém Jáchymově a také manufaktury v Českých Budějovicích zaplavily kameninovým zbožím celé Čechy. 
 
To vedlo k úpadku dílen berounských hrnčířů. 
 
A čím je keramika typická?
 
Nejběžnější skupina keramiky je s červeně až červenohnědě zbarveným střepem a často bílým výzdobným nástřepím.
 
Dekor vytváří pruhy a pásy, jednoduché schematické rostlinné motivy, stromečkovité útvary, síťování, srdíčka, kosočtverce, kříže a terčíky, motivy ptáčků, zvířecích a lidských postav.


 Já jsem si přivezla tento drobný suvenýr.

Malý zdobený talířek. 

Kupovala jsem ho ve stánku u radnice, ale běžně tyto repliky najdete v Muzeu berounské keramiky.


Krásný zbytek neděle.

💗

    Ilona

 

4 komentáře:

  1. Přivezla sis hezký suvenýr :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, moc se mi líbí a chtěla jsem něco typického pro tuto oblast, co jinde není.
      Hezký začátek týdne.

      Vymazat
  2. Z keramických trhů musí být jako suvenýr alespoň maličký "střep". Vybrala sis tradiční, to se mi líbí!
    Hezké pondělí, Ilonko! Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, chtěla jsem nějakou zapékací mísu, ale i když byla fůra krásných na výběr, tu pravou jsem nenašla.
      A suvenýr být musí ;)
      Hezký začátek týdne.

      Vymazat