sobota 10. listopadu 2018

Svatomartinské podkovy


Svatomartinské podkovy peču jen pár let, ale jsou tak dobré, že už si bez nich toto období neumím představit.

Tento rok jsem využila volné sobotní dopoledne a sladká dobrota je na světě. 

Recept jsem dávala loni, ale pokud se vám nechce listovat, tady je : 

Svatomartinské podkovy
 
400g polohrubé mouky
 250g másla (pokojové teploty)
150ml zakysané smetany
 špetka soli 

Náplň : povidla (ty mám nejraději), ořechy (letos se urodilo opravdu hodně), mák, tvaroh 

žloutek na potření

moučkový cukr na obalení 




Zpracujeme tuhé těsto.

Vytvoříme váleček, z něj 8 stejných částí a vytvoříme 8 koulí.

Z každé z nich pak vyválíme placku. 

Já mám ráda opravdu tenoučké těsto, jen je pak křehčí a musím dávat pozor při obalování v cukru.

Placku rozdělíme na 4 díly, na těsto dáme náplň a motáme rohlíčky.

Potřeme žloutkem a vložíme do trouby předehřáté na 180st.

Pečeme tak 15 minut. 

Ještě horké rohlíčky obalíme v moučkovém cukru.
 
 



 

 U nás se svátek svatého Martina slaví jako počátek zimy.

Ale když se dnes člověk podívá na teploměr, nadprůměrně teplé počasí stále trvá .....

V dřívějších dobách děti i hospodáři čekali na první sníh, hospodyně pekly posvícenskou martinskou husu. 

Pekly se také martinské rohlíky nebo podkovy. 

Těmi podarovávala děvčata své hochy. 

Velikým rohlíkem plněným mákem nebo povidly býval podarován ze služby odcházející čeledín nebo děvečka.

Důležitou tradicí, zvláště ve vinařských oblastech, byla v tento den i slavnost nového svatomartinského vína, která byla u nás před několika lety také obnovena.


 


 Užijte si prima svatomartinský víkend, třeba i s tou husou, 
rohlíčky a vínem.


 Krásné odpoledne.

                         Ilona







9 komentářů:

  1. Hned bych si dala. já svatomartincké rohlíčky nikdy nepekla. Letos jsem uvažovala, že to zkusím, ale protože nás máma pozvala na svatomartinskou husu, tak jsem usoudila, že další kalorickou bombu už ne (minulý týden jsem zjistila, že nedopnu kostýmovou sukni :-()
    Měj se pěkně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stani, tak husa od maminky je nej 😉 Jeden výšlap na kopec a sukně zase padne.
      Hezký den.

      Vymazat
  2. Thank you for the good and very helpful information. It is very interesting. I love all the things you share and see your beautiful creation. Thank you for sharing with everyone. I know everything about you. It's great and it's great.
    เอเชีย

    OdpovědětVymazat
  3. Taky jsme měli, mám stejný recept. Už jsou fuč, chutnalo nám!
    Ilonko, měj klidné pondělí, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Svedli jsme boj o poslední kousek 😂
      Krásný večer, Helenko 🙋

      Vymazat
  4. Mňam! Všude mě teď zahlcují fotky svatomartinských rohlíčků (podkov), tak budu muset dohnat resty a upéct je prostě taky! :) Zpoždění budiž mi odpuštěno :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě upéct, zpoždění nevadí! A je tolik receptů, že to zkoušení zabere čas až do Vánoc ;)
      Hezký večer 🙋

      Vymazat
  5. Vypadají báječně. Snad si příští rok vzpomenu. :-)
    Krásné sváteční dny, pa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No já už koukám na recept, ať mám koupené suroviny.
      Už se těšíme ;)

      Vymazat