středa 7. června 2023

Kartografické centrum

 







Zámek Velké Opatovice jsem zmiňovala minule, pojďme se na něj podívat.

Barokní budova byla postavena v roce 1757, poslední přestavba proběhla v roce 1913.

Za první světové války byl v zámku umístěn lazaret.

Od roku 1924 pak zámek vlastní město.

Dne 2. ledna 1973 došlo k požáru a prostory, kde tehdy sídlila základní škola, částečně vyhořely. 

Část zámku tak byla dostavěna v 90. letech v čistě moderním duchu.

Je to ta část s velkou červenou střechou.

Město hledalo využít, původní záměr jako kulturní dům se jevil neekonomický.

Nakonec se díky shodou náhod a okolností v budově zřídilo Moravské kartografické centrum.













Raritou je obří plastická mapa zemí Moravy a Slezska o ploše 100 m².

Mapa vznikla před 2.sv. válkou na podkladech tzv. II. a III. vojenského mapování a postupně ji tvořili až do změny režimu.

V 50.letech nevěděli, co s ní, jestli rozdat autorům, vyhodit, a tak skončila ve sklepě.

Ve 21. století ji dvakrát vystavovali, ale protože mapa přesunem trpěla, hledali stálé místo.

Našli ho tady, centrum se otevřelo v r. 2007.

Za kovidu byla mapa rozebrána, vyčištěná a zrestaurovaná.






Pokud vás mapy a vše okolo zajímá, určitě se zastavte.

Paní průvodkyně má přehled.

My jsme tu strávili necelé 2 hodinky a pak nás už vyhodili, protože zavírali 😂

Užijte si krásný den.

Ilona





5 komentářů:

  1. Zajímavé místo. Hodně se mi líbí ty staré stavby zámku. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Ilonko, zajímavé místo, taková výstava by se mi líbila. Ta 3D mapa je obdivuhodná. Jen ten objekt z venku je na mě trochu moc rozevlátý :o)
    Měj prima dny, Petra

    OdpovědětVymazat
  3. Zajímavé využití,myslím,že by mě muzeum bavilo.Škoda,že je všechno daleko.
    Zámek je rozsáhlý,ale líbí se mi.
    Ilonko,měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
  4. Ilono, díky tipy - my máme s manželem oba mapy moc rádi, takže by se nám místní expozice určitě líbila. Jen ta Morava je pro nás pořád docela z ruky....

    OdpovědětVymazat
  5. Zajímavý nápad. O zámku jsem dříve neslyšela. Somethingbykate

    OdpovědětVymazat