sobota 5. února 2022

Jarní Mikulov

 
 
Doba je jaká je a i my někdy můžeme cestovat maximálně prstem po mapě.
 
Venku šedivo, deštivo.
 
Tak dnes sáhnu pro fotky do archívu a pro zlepšení nálady vás pozvu do jarního Mikulova.





Silueta mohutného zámku je viditelná už zdáli.
 
V jeho zdech pobývala řada známých osobností, mezi jinými i císař Napoleon.
 
Původně zeměpanský hrad byl Přemyslem Otakarem II. v roce 1249 udělen Liechtensteinům.
 
Ty na konci 16. století vystřídali Dietrichsteinové, za jejichž éry dosáhlo město největšího rozkvětu.
 
Výjimečnou postavou dějin města byl kníže, kardinál a olomoucký biskup František z Dietrichsteina.
 
 Od jeho převzetí panství v roce 1611 systematicky přetvářel město po stránce stavební, hospodářské a kulturní v rezidenci hodnou jeho postavení ve státě.
 
Díky němu se provinční městečko přeměnilo v dočasné centrum Moravy.
 
Jeho orientace na renesanční italskou kulturu a z toho plynoucí volba architektů a stavitelů vtiskla městu nový výraz.
 



 
Slibný vývoj Mikulova zabrzdilo dobytí a obsazení města Švédy roku 1645, po kterých následovaly negativní dopady tureckých a uherských válek a zhoubné požáry z r. 1663 a 1719.
 
Výstavba železnice, nového dopravního spojení Brna a Vídně přes Břeclav v polovině 19. století, vyčlenila Mikulov z hlavní sítě obchodních cest.
 
Vlivem toho nastává postupné vylidňování města odchodem jeho obyvatel převážně do Vídně.
 
V roce 1945 při ústupu německé armády zámek do základů vyhořel, avšak díky péči Spolku pro obnovu mikulovského zámku byl v 50. letech nákladně opraven.
 
  Nyní je zámek sídlem Regionálního muzea v Mikulově a naleznete zde hned několik zajímavých expozic.

K nejzajímavějším součástem zámku patří zámecká knihovna a sál předků.
 






 

 

 



 
Doufám, že se vám virtuální procházka líbila a přeju pohodový týden.
 
Ilona
 
 
 
 
 
 

16 komentářů:

  1. Procházka se mi líbila, neb Mikulov znám jen z průjezdů do Rakouska a čůrací zastávky na poslední české benzínce na trase.... z které jsem si několikrát zámek fotila jak při východu tak západu. ;-)

    OdpovědětVymazat
  2. Mikulov je krásný. Dlouho jsem tam nebyla vlastně od dob omezení, kdy jsme se do Mikulova stavovali především před přejezdem do zahraničí.
    Nikys
    www.lifebynikys.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Mikulov je oblíbená zastávka před hranicemi ;) Tak snad zase bude cestování jednodušší.
      Krásný víkend.

      Vymazat
  3. jééé, to jsou nádherné fotky, jak já už se na to jaro těším. V Mikulově jsme byli myslím v létě a bylo tam krásně. No, tam je krásně asi pořád, ale ty rozkvetlé stromy jsou úžasné.
    Ilono, měj hezký večer. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, děkuju. Snad přijde jaro brzy, taky už se těšíme, ptáci už dlouho ráno zpívají za oknem.
      Krásnou sobotu.

      Vymazat
  4. Ilono, ráda jsem si Mikulovem prostřednictvím tvých fotek prošla. Jednak jsem tam ještě nebyla a jednak jarní porcházka v dnešním většinou podmračeném dni potěšila.
    Hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už se těším na jaro, sluníčko a výlety ;)
      Přeju prima dny.

      Vymazat
  5. Ilonko, díky za reportáž. Můj rodný kraj a v Mikulově jsem už nebyla spoustu let. Měj pohodovou neděli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, je to kouzelné místo.
      Přeju krásné dny.

      Vymazat
  6. Známá a milovaná místa, sluníčko, krásné fotky - parádní vzpomínání, Ilonko!
    Přeji hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to kouzelný kraj, rádi sem jezdíme.
      Přeju pohodový víkend.

      Vymazat
  7. Když vyrazím tímto směrem tak skončím většinou na Pálavě nebo na Svatém kopečku, ale ve městě jsem jako turista už dlouho nebyl. Díky za připomenutí toho, jak je tam krásně. Už jsem to skoro zapomněl. A to jsem tam byl kdysi rok na vojně!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To historické centrum i zámek jsou hezké. Já zas dlouho nebyla na Svatém kopečku ;)
      Krásný den.

      Vymazat
  8. Ilonko, výstižně jsi to napsala, že cestovat můžeme tak prstem po mapě...Mikulovem jsi mi udělala moc radost, jelikož je moc krásný a někdy si říkám jestli mí předci nebyli odtamtud, když se jmenuji Mikulová:-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, tak to je dobré :D Já bych podle příjmení za svobodna pocházela z jižních Čech ;)
      Krásné dny.

      Vymazat