úterý 15. března 2022

Kovářův mlýn u Zlína

 


 
 S jarem zase trochu více turistiky, i když počasí ne vždy přeje.
 
Tady jsme se prošli v okolí Zlína.
 
Samozřejmě nemohlo chybět pár snímků typické baťovské architektury.
 
 Šli jsme okrajovými částmi a lesem až k větrnému mlýnu.

Cestou nás překvapilo pěkné lesní hřiště se spoustou prvků a různá odpočívadla.
 






 






Nedaleko obce Štípa stojí jeden z nejmenších větrných mlýnů holandského typu u nás.
 
Mlýn byl postaven v letech 1858 – 60 štípským starousedlíkem Kristiánem Kovářem s místními zedníky na pozemku odkoupeném od obce.
 
Budova má tvar válce o průměru 6 m a celkové výšce 8,2 m.
 
Ve mlýně se zachovalo kompletní mlýnské složení o průměru 80 cm s jednostupňovým pohonem shora.
 
Větrný pohon poháněl kromě mlecího zařízení i pilu umístěnou v přízemí.
 
 Výjimečnou konstrukcí je otáčení střechy pomocí šnekového převodu, sloužícího k pohonu jednoho s koleček, na nichž je střecha uložena.

V současné době vlastní mlýn stále rodina Kovářů, která se za občasného přispění památkářů o mlýn dobře stará.
 
Protože se mlýn dědil z generace na generaci, říká se mu často také Kovářův.
 
Po domluvě s majiteli je přístupný veřejnosti jako soukromé muzeum.
 



 
Dál jsme šli do Štípy, která leží nedaleko zoologické zahrady a zámku Lešná.

Ale protože je tam více zajímavostí, nechám si to zase na příště.

Přeju klidný den.

Ilona

 
 
 
 
 
 

10 komentářů:

  1. Ilonko, moc pěkný výlet a hlavně ten mlýn:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sice malinkatý, ale krásně fotogenický.
      Přeju prima dny.

      Vymazat
  2. Ilonko, parádní výlet, ovšem ten mlýn, ten je super. Musím se podívat, jestli ho mám někde po cestách, ale spíš ne. Přeji hezký týden. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, je u Zlína, to nevím, jestli jezdíš až sem.
      krásný den.

      Vymazat
  3. Naučné stezky mám ráda a také jsme jich už pár prošli.Větrných mlýnů jsme také už pár viděli a ten tvůj je moc krásný.
    Pěkný výlet jste si udělali.
    Ilonko,hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vypadá jak pro panenky ;) Ale je opravdu hezký, jsem ráda, že se zachoval.
      Přeju pohodové dny.

      Vymazat
  4. Ve Zlíně jsem byla před pár lety pracovně. I tam mě mrzelo, že není víc času. Naštěstí jsem o mlýně nevěděla :o) Je moc krásný!
    Ilonko, přeji pohodové dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, ve Zlinš je spousta zajímavostí. Ale je pravda, že tímto směrem nejezdíme tak často.
      Krásný den.

      Vymazat
  5. Ilonko, zdravím. Přišla jsem Ti poděkovat za návštěvu u mě na blogu. Večer si prolistuju v klidu ten Tvůj. Ve Zlíně jsem nikdy nebyla a je to koukám škoda. Moc se mi líbí mlýn a hřiště. Měj se hezky. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  6. Ilono, to je fakt moc pěkný mlýn, takový kapesní :). A hlavně krásně udržovaný.

    OdpovědětVymazat