neděle 1. března 2020

Stopami Baťů

 




Dnes vás pozvu do Zlína, města spojeného s rodinou Baťů.

Původní plán byl projít si město, památky spojené s touto rodinou a případně zajít do muzea.



 V infocentru jsem si vyzvedli brožurku (dá se i stáhnout do mobilu), kde je podrobná mapka s vyznačením všech zajímavostí.

Ale počasí bylo opravdu nevlídné, studený vítr, sněhové přeháňky, takže nakonec byla návštěva muzea programem č.1 a strávili jsme tu celé odpoledne.



















Muzeum jihovýchodní Moravy se nachází v krajském vzdělávacím centru 14|15 Baťův institut.

Jsou to opravené tovární budovy s moderním interiérem.

V expozici 3.patra jsou tři témata : Baťa, Film a Cestovatelství.

Auto Hanzelky a Zikmunda, spousta informací, suvenýrů z cest.

Historie animovaného filmu s ukázkami, nádherná práce.

Ve vitrínách loutky, dekorace k filmu i videa s ukázkami, jak se takový film vyrábí.

A samozřejmě historie rozmachu rodiny Baťů, princip jejich podnikání, zajímavé exponáty a ty boty!

Je až neuvěřitelné, jak moc a v kolika oblastech Baťovi ovlivňovali život nejen ve Zlíně.







V 5. poschodí se pak nachází expozice rodáka předbaťovského Zlínska a významné české osobnosti druhé poloviny 19. století Františka Bartoše, vynikajícího pedagoga, etnografa, folkloristy i dialektologa.

Můžete si tu vyzkoušet, jak dobře znáte pranostiky nebo místní nářečí.

Docela mě pobavilo, že mnohé výrazy používáme dodnes, třeba :

okurka - oharek
bodlák - pcháč
peřina - duchna
koště - metla
knedlíky - šišky


Panelová výstava Baťův pedikér o životě Františka Kocourka.


„Kvalitní péče o nohy – polovina zdraví!"
 




 A na závěr výstava PŘÍBĚH ŽELEZA aneb železo v přírodě, dějinách a experimentu.

Přiznávám, že jsem přijala s povděkem, že si bylo v muzeu kde sednout.

Těch několik hodin popocházení mi dalo zabrat.

Ale výstava je to pěkná.
 
Geologická část představuje typy železných rud a způsoby jejich těžby a zpracování.

Další část je věnována experimentální tavbě železa v replikách slovanských železářských pecí.

Je opravdu zajímavé, jak dokázali v primitivních podmínkách pracovat se železem.

Nálezy železných předmětů od těch nejstarších výrobků ze starší doby železné, přes početné nálezy z doby laténské a velkomoravské pak uvidíte v další části.



 Nakonec to byl velmi vydařený výlet, navštívili jsme i několik místních podniků s občerstvením, kavárnu, prostě prima den.

Mějte se krásně.

Ilona



20 komentářů:

  1. Ilono, ve Zlíně jsem nikdy nebyla, ale některé fotky mne vrátily do dětství, kdy jsem jezdila k dědovi do Sezimova Ústí. Zdejší Kovosvit (Moravské akciové strojírny) mají úplně stejnou architekturu jako Baťovy závody ve Zlíně (tedy za mého dětství měly) a v sousedství je podobná čtvrť jako byly čtvrtě baťových dělnických domků (děda v jednom takovém bydlel dole pokoj a malinká kuchyň, nahoře jedna ložnice...)
    Taky jsem vždycky z muzea nebo výstavy uťapaná víc než z nějakého mnohem delšího výletu v kopcích :).

    Hezký zbytek neděle.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, MAS patřil taky Baťovic rodině, takže architektura hodně podobná ;) Původně měly být závody na Slovensku, ale psal se rok 1939, takže se nakonec našlo místo jinde.
      Hezký začátek týdne.

      Vymazat
  2. Ilono, ty střevíčky by se klidně mohly nosit i dnes. Tak pěkné se neseženou.
    Pěkná reportáž.
    J.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Že? Některé kousky jsou prostě nadčasové.
      Krásný den.

      Vymazat
  3. Ilonko, tak tentokrát jste toho opravdu hodně viděli a hodně prošli. Nedivím se, že sis chtěla na chvilku sednout, tolik pater prošmejdit dá zabrat.
    Přeji prima týden. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V těch starších muzeích mi to chybí, člověk si při několikahodinové prohlídce rád odpočine ;)
      Krásný den.

      Vymazat
  4. Ilonko, ve Zlíně jsem byla jen pracovně, v centru probíhala velká rekonstrukce a tak žádné velké nadšení. Baťa = Zlín, je dobře, že v muzeu na něj nezapomínají, jak se to někdy stává.
    Přeji hezké pondělí, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, myslím, že Zlín je na Baťovic rodinu hrdý, změnila tvář města i okolí.
      Expozice je moc hezky udělaná.
      Krásný začátek týdne.

      Vymazat
  5. Hodně k viděním jste tedy měli. Uťapaní jste museli být o tom žádná !Ale hlavně, že se vám to líbilo.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, moc se nám to líbilo, jen škoda, že ty prázdniny tak utekly ;)
      Krásný den.

      Vymazat
  6. Ve Zlíně jsem nikdy nebyla a tak díky za tip na výlet. Reportáž z muzea se mi moc líbila.
    Přeji hezký den. Růža

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdyby bylo lepší počasí, mám víc fotek baťovských staveb.
      Takhle aspoň z muzea a cesty tam.
      Krásný den.

      Vymazat
  7. Moc pěkná pozvánka do Zlína! Já tam byl několikrát,ale vždy jsem jen projížděl,protože za cíl výletu vždy vyhrálo Zoo. Teď vidím,že bych to měl napravit a zdržet se i v samotném městě!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu, Lešná je TOP! Syn jezdí s prarodiči v létě každý rok.
      Tak příště i do Zlína ;)

      Vymazat
  8. Ve Zlíně jsem byla akorát v Tescu. A to jsme se tam stavovali jen pro nějakou sváču cestou z Luhačovic z akce...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My měli Zlín v plánu dlouho, několik let jsem tu nebyla, tak to nakonec klaplo ;)
      Krásný začátek týdne.

      Vymazat
  9. Parádní výlet. :-D byla jsem tam naposledy v dávnověku, kdy se ještě jmenoval od G. Byli jsme tehdy na dovolené v Napajedlech na Pahrbku a odtud podnikali výlety. Můj muž má v tomto kraji část svých kořenů a příbuzné v nedalekých Halenkovicích.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pahrbek je klasika, taky jsme byli párkrát s našima ;) Pěkně v kempu, vaření na vařiči, ... to už je dávno.
      Děkuju za připomenutí.
      Krásný večer.

      Vymazat