sobota 8. prosince 2018

Betlém pana Zbořila





 
Vánoční výstava u nás na zámku.

Společně s ukázkou lega.

Taková komorní záležitost.

Moji maličkost zajímal především Zbořilův betlém.
 


  Autorem je sázavský řezbář Bedřich Zbořil, který pro Muzeum Komenského v Přerově vyrobil více než sto dvacet figurek z lipového dřeva.

Zdroj: https://prerovsky.denik.cz/zpravy_region/v-muzeu-vystavi-unikatni-zboriluv-betlem-20161122.html

Vytvořené postavičky o výšce zhruba 30 cm jsou charakteristické propracovaností do posledního detailu.

 Jako první a základ celého betlému byly zhotoveny biblické postavy, a to Svatá rodina a tři králové. 

K nim pak postupně přidával další postavičky, které zachycují běžný život.

Vzorem mu bylo prostředí, kde žil a tak se v jeho betlémě lze setkat s lidmi z venkova i různých starých řemesel. 

Je zde zastoupen řezník při práci, bednář, švec, kolář, kominík, pekař, pradlena, sklář, vinař, sekáč naklepávající kosu, muž štípající dřevo a chalupník vyrábějící šindele.




Úžasná záležitost.

Jen škoda, že některé části bétléma jsou daleko na to, aby si člověk prohlédl jednotlivé detaily zblízka.


Užijte si krásný adventí víkend.

      Ilona


6 komentářů:

  1. Ten betlehem, to je krása ... nemôžem sa vynadívať ... Ale aj ostatná vianočná výzdoba na zámku je nádherná ... ako vo vianočnej rozprávke ... :)) Ilonka, ďakujem a prajem peknú nedeľu ... L.

    OdpovědětVymazat
  2. Ten betlém je opravdu nádherný, Ilonko! Úplně cítím, jak to dřevo voní!
    Měj krásný adventní večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, opravdu škoda, že si člověk nemohl všechno pořádně prohlédnout, je krásný.
      Hezký nový týden.

      Vymazat
  3. Ilono, ten betlém je nádherný. Ten by mne zajímal taky. I když mně by se líbilo i lego - já jsem v tomhle malinko infantilní (a na dovolené jsem manžel táhla i do muzea papírových modelů ;-)).
    Hezkou adventní neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, dítko zajímalo spíš to lego, mě betlém ;) Muzeum papírových modelů muselo být super, já jako dítě stavěla papírové modely s bráchou ;)
      Hezký den.

      Vymazat