neděle 12. března 2023

Zámek Břeclav

 

Když už jsme na jihu, podíváme se i k zámku v Břeclavi.

Je považována za vstupní bránu do Lednicko -valtického areálu.

Počátky zámku sahají až do 11. století, kdy byl v jeho místech po roce 1041 vybudován pohraniční hrad. 

Stalo se tak za knížete Břetislava I. a podle něj dostalo panství jméno.

Hrad sloužil jako jedno ze správních středisek knížectví středověké Moravy, které se později stalo jedním z panských sídel.

Později přemyslovský hrad i Novou a Starou Břeclav získali Žerotínové, kteří hrad v 1. polovině 16. století přestavěli na renesanční zámek.

 Ladislav Velen z Žerotína za svoji účast na stavovském povstání po roce 1618 o břeclavské panství přišel.





Dnešní podobu dostal zámek na počátku 19. století, kdy Lichtenštejnové, vlastníci sousedního panství, budovali Lednicko – valtický areál.

Za válek s Osmanskou říší a následující třicetileté války byly Stará i Nová Břeclav téměř zničeny.

V rámci pozdějších rozsáhlých stavebních a krajinářských úprav lichtenštejnského panství byl břeclavský zámek (který nebyl sídelním) jako součást komplexu přestavěn v romantickém stylu na umělou zříceninu.





V roce 1945 se stal zámek majetkem československého státu, v dnešní době je ve správě města.

Značně zchátralý objekt v současnosti prochází rozsáhlou rekonstrukcí.

V roce 2014 byla otevřena vyhlídka z prostřední věže břeclavského zámku.







Tolik zase z koutů naší vlasti, který není možná až tak známý.

Krásnou neděli☀️

Ilona









4 komentáře:

  1. Slohům moc nerozumím,zámek na mě působí zvláštně a vůbec jako umělá zřícenina.Docela by mě zajímalo,jak bude vypadat po rekonstrukci.Jinak mě takové méně známé stavby zajímají.
    Ilonko,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
  2. No, jestli chtěli zříceninu, byli by asi spokojení. I když na tvých fotkách vypadá spíš hodně zanedbaně než zříceně...
    Ráda jsem se podívala, Ilonko!
    Měj hezké pondělí, Helena

    OdpovědětVymazat
  3. Ilonko, moc ráda jsem na tvůj blog natrefila a zámek, jelikož jsem v Břeclavi ,,jakoby nebyla,, jen projížděla, neznám. Chystali jsme se tam vlakem s kamarádkou na pár dní a pak nám to nedovolil covid.Jinak to znám jen v okolí, a to docela dobře, ale Břeclav ještě zatím ne.
    Musím si udělat čas a projít tvůj blog. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  4. Ilono, máš pravdu, že jsi nás zavedla do míst ne tolik známých. Já jsem si třeba pod slovy "Břeclavský zámek" neuměla představit nic. Tak teď už aspoň trochu vím... Líbí se mi zámecké arkády a doufám, že se zámek dočká povedené rekostrukce.
    Měj se fajn

    OdpovědětVymazat