úterý 7. září 2021

Svatý Hostýn

 


 Muž se po delší době zúčastnil běžeckých závodů, konkrétně běhu do kopce z Bystřice na Hostýn.

My jsme samozřejmě nemohli chybět a fandili u cíle.

Vás ale pozvu na prohlídku tohoto krásného areálu, kterému vévodí poutní bazilika Nanebevzetí Panny Marie.

Najdeme tu i dvě křížové cesty - Jurkovičovu (ta se postupně opravuje) a barokní.

 






 




Bazilika Nanebevzetí Panny Marie je poutní kostel s titulem basilica minor .

Jde o jeden z nejvýznamnějších mariánský poutních kostelů na Moravě, ke kterým patří také Velehrad nebo v Čechách Svatá Hora u Příbrami.

Pozdně barokní, klasicisující kostel dokončený v roce 1747 byl postaven podle plánů architekta olomouckých biskupů Ignáce Cyraniho z Bolleshousu.

V roce 1784 byl chrám v rámci josefínských reforem odsvěcen a zrušen.

Kostel zbavený vybavení i střechy chátral, až byl v polovině 19. století na základě peticí z farností obnoven do dnešní podoby a znovu vysvěcen.

Konkávně projmutou plochu západního průčelí pokrývá mozaika Hostýnské Madony od pražského mozaikáře Viktora Foerstra.

Má plochu 26 m² a je složena z 260 tisíců speciálních sklíček dovezených z Itálie.


 





Dolů jsme šli příjemnou turistickou trasou, lesem s výhledy do okolní krajiny.







Tolik zas od nás z Moravy.

Kdo má zájem, zimní Hostýn jsem dávala tuto.

Krásný večer.

Ilona





8 komentářů:

  1. Přišla jsem se podívat, viděla jsem nadpis ... Na Hostýně jsem byla minulý čtvrtek, nechali jsme to na dobré počasí. Naštěstí moc lidí tam nebylo a celé jsme to prošli. Odkud jste vyšli?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, my většinou chodíme z Chvalčova, jestli myslíš výstup/sestup na Hostýn. Buď ta přímá červená TC (Cyrilometodějská), nebo teď na okolo dolů modrá - zelená - červená kolem Skalného (NS Hostýnské vrchy). Záleží, kolik máme času ;)

      Vymazat
  2. Ilonko, to už je spoustu let, co jsem tam byla. Díky za připomenutí. Měj klidný den.

    OdpovědětVymazat
  3. Ilono, díky za fotoseznámení s Hostýnem, o kterém jsem dosud věděla jen to, že existuje a že je tam poutní kostel. Teď si ho aspoň umím trochu představit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, ještě je tam rozhledna. Její základní kámen byl položen na konci 19.st., kdy vrchol navštívil císař František Josef I., takže taková historická. Pak ještě muzeum, poutní domy, studánka, ....

      Vymazat
  4. Ilonko, byla jsem tam 4 x a vždy jsme šli z Chvalčova. Pouze jednou bylo hezké počasí, ale to nevadilo. Moc se mi tam líbí. Vždy jsem měla takový zvláštní pocit jako v některých kapličkách na kopci, v některých kostelích, kde čas mi běžel tak nějak jinak. Zažila jsem tam i dvě mše, kde jsem seděla zticha a jen poslouchala ......Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hostýn je srdcovka, jezdíme tam od mala. Babička sem taky jezdívala na mše.
      Krásný víkend.

      Vymazat