sobota 27. července 2019

Hrad Houska


Na Housku jsme vyrazili turistickou trasou z městečka Dubá.

Dubá leží v srdci Máchova kraje a chráněné krajinné oblasti Kokořínsko.

 Malebné okolní krajině se říká Dubské Švýcarsko: objevíte tu řady romantických skalních soutěsek, roubených chalup a prastarých hradů.





 K nejcennějším památkám Dubé patří sušárna chmele se dvěma kruhovými věžemi. 

 Podobných staveb tu kdysi stávalo víc, ale pouze sušárna na jižním okraji Dubé se dochovala v původním stavu. 

Technická památka má tvar, obvyklý pro podobné stavby ve Francii a Anglii.
 





Cesta vedla do kopce, z kopce, kolem krásných chalup a skal.

U konce cesty vás čeká vyhlídka na Říp.


 



Na Housku jsme se těšili.

Tajemný, magický, prokletý či pekelný.

Takto je propagovaný.

Nádvoří plné lidí, nebylo si kam sednout, na jídlo klobásky grilované venku, kafe v pokladně (takže jsem čekala, až opadne nával), WC pouze toitoijka před hradem.

Na prohlídku chodí opravdu davy (desítky lidí), počet není omezen, což ovlivňuje i průběh prohlídky.

Hrad je soukromý a žije ze vstupného.

Dlouho trvají přesuny, do některých místností se ani všichni nevejdou a připadáte si jako ve frontě na banány:o)

Pan průvodce stylově oblečen, snažil se navodit tajemnou atmosféru a přiblížit pekelnou historii hradu.

Poslouchal se opravdu pěkně, ale přiznávám, že jako milovník historie jsem čekala víc povídání o hradu a méně té "omáčky".

Včetně podbízení, ať zase přijdeme, přivedeme další známé, aby měli více peněz ze vstupného.

Na hradě se mi líbila architektura, nástěnné malby a fakt, že při stavbě využili v interiéru i skálu, na které stojí.

Jinak je tam expozice loveckých trofejí, trocha nábytku, moderní obrazy s cenovkami na prodej, výstava starších bicyklů.
 
Hezké jsou i výhledy, třeba na Bezděz. 

Přiznávám, že jsem čekala víc, trochu zklamání.

Ale i to k životu patří.













Zpátky jsme šli přes vesničku kruh, kde jsem se vyloženě kochala krásnými chaloupkami.

Roubenky jak malované.






Tolik pro dnešek od nás a přeju příjemný večer.

Ilona




6 komentářů:

  1. Ilono, na Housce jsem byla asi před deseti lety a mně se na hradě docela líbilo. Byly tam tenkrát historické trhy, v rámci prohlídky byla i ukázka historického šermu a dobových tanců. A lidí bylo snesitelné i vzdor tomu, takže prohlídka byla celkem fajni z tohoto pohledu. Ale je fakt, že to nebylo o prázdninách, ale někdy v červnu. A pokochala jsem se fotkami z cesty (my tam tehdy jeli na rychlý výlet ze setkání čajových sběratelů, tak jsme až na místo dojeli autem).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My jsme pokryli celé vnitřní nádvoří hradu, bylo nás fakt hodně. Asi jsem čekala něco jiného, to se někdy stává 😉
      Hezkou neděli.

      Vymazat
  2. Ilonko,děkuji za připomenutí tajemného hradu Houska.Jezdíme často v těchto končinám,na hradě jsme byli před lety,ale ne na prohlídce,protože jsme i tehdy cestovali se psem.Známé památky jsou plné lidstva,já se jim v sezóně vyhýbám obzvlášť u nás v Českém ráji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, na prohlídku se může i s pejskem, bylo jich tam hned několik. My právě taky davy moc nemusíme, ale někde to prostě jinak nejde, no. Zvlášť pro nás takhle z ruky.

      Vymazat
  3. Ilonko, i já jsem na Housce byla, na nádvoří byly trhy a moc se nám tam líbilo. je to ale spousta let...
    Přeji hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Trhy, to ano, to já můžu všude a musím se většinou krotit - domácí mýdla, keramika, dřevěné nádobí ... :D
      Krásný zbytek víkendu.

      Vymazat