pátek 26. července 2019

Česká Lípa

 

 

Do Lípy, na náměstí, na oběd.

V těchto parných dnech vzpomínám na posezení na zahrádce, kdy nám byla zima a brblali jsem, že jsme nešli do restaurace do tepla ;)

Radnice, sloup, kašna s delfíny.

Moc nám to delfíny nepřipomínalo, ale úplně stejné vyobrazení měli pak na jednom zámku a já s jistotou odpovídala na klasickou otázku průvodkyně : 
Jaké zvíře vám to připomíná?









Sympatický hrad Lipý blízko centra města. 

Byl založen ve 13. století, do současnosti se z něho dochovala pouze část hradní zdi. 

Nejznámějším držitelem hradu byl Jindřich z Lipé.

 Kolem hradu nechal vystavět další budovy včetně kostela a v období mezi roky 1305 až 1319  zde založil městečko, dnešní Českou Lípu.
 


 
  Renesanční letohrádek v sousedství zámku postavil Jetřich Jiří Berka r. 1583.

Do 19. století sloužil k pobytům panstva, poté jako barvírna a hostinec. 

Od r. 1931 slouží muzejním účelům. 

Patrová budova s klenutými arkádami má dochovaná sgrafita.

 Stavba se mi moc líbí, je to takový protipol k protějšímu hrádku, který je přece jen méně zdobný.

Dalším překvapením byla pro mě klášterní zahrada, kterou jsme bohužel objevili až při odchodu, takže na její návštěvu nebylo tolik času.

Vlastně jsme ji jen proletěli.

Ráda bych se tu kochala déle.



Klášterní zahrada vznikla jako součást Augustiniánského kláštera založeného v roce 1627 Albrechtem z Valdštejna.

Ke klášteru patřila i lékárna, tudiž zahrada poskytovala dosti bohatý výběr mnoha druhů léčivých bylin. 

Po zrušení kláštera byl objekt využíván k mnoha účelům a rozsáhla zahrada postupně chátrala. 

Když se počalo se stavbou blízkého kulturního domu Crystal, musela být obětována značná část pozemků zahrady a zbytek byl dost nešetrně sloučen s novým objektem.

 S celkovou rekonstrukcí klášterní zahrady se započalo v roce 2004 a veřejnosti byla předána k užívání v květnu 2006.

Snahou bylo zachovat co nejvíce původních prvků a propojit ji s moderním městem. 






Přeji vám krásný další slunečný den...

.... asi nejlíp u vody nebo někde v chladném sklípku 
😊

Ilona
 




8 komentářů:

  1. Ilčo, to je zase nádherná podívaná. Jak na hrad, tak do zahrad. Super místo, krásné fotky.
    Přeji fajn víkend. D.

    OdpovědětVymazat
  2. V České Lípě jsem byla před lety a musím říct, podle tvých fotek - zkrásněla!
    Ilonko, měj hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, centrum je fajn, moc se mi líbí ta historická část.
      Krásný večer.

      Vymazat
  3. Ilono, Českou Lípu jsem zatím vždycky jen projížděla, tak jsem ráda, že podle tvých fotek vím, že město stojí i za zastavení,

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, určitě ano, v Lípě je několik pěkných zákoutí ;)

      Vymazat
  4. Českou Lípou většinou jenom projíždíme,ale asi brzo uděláme zastávku.O hradu Lipý vím,ale zatím jsem odkládala.Tvé fotky jsou nádherné a zlákala mě klášterní zahrada.Tak už vím,kam brzy pojedeme.Díky za krásné pokoukáničko

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, hrádek je menší, část se samozřejmě za minulé éry zbourala, ale určitě stojí za návštěvu. A ta zahrada je taky krásná.

      Vymazat