úterý 2. června 2020

Výlet do Čech ...



... pod Kosířem.

Krásné ráno!

Dnes vás pozvu na Prostějovsko, pod Hanácké Mont Blanc.

Výlet jsme podnikli v sobotu, kdy bylo počasí jako na houpačce.

Sluníčko, černé mraky a nakonec přeháňky.

Naštěstí jsme je přečkali vždy v úkrytu.

 



  
Východiskem byl Bělečský mlýn, který leží u zastávky vlaku Zdětín.

 Pak krpálem přímo do kopce.

Naštěstí to byl první a poslední takový výstup, pak se jde jen mírně zvlněnou krajinou.

V Hluchově na oběd do místní hospůdky.

A pak už jen lesem a cestou mezi poli do Čech.

 
 

 
 
Čechy pod Kosířem je malebná hanácká vesnice ležící na rozhraní Hané a Drahanské vrchoviny, na úpatí Velkého Kosíře.

Obec prokazatelně vznikla nejpozději roku 1131 a je kulturním střediskem okolí.

Mezi zajímavosti patří třeba Hasičské muzeum, Muzeum kočárů a samozřejmě zámek s parkem.







 
Jak už to tak bývá, na místě dnešního zámku stála kdysi tvrz a vystřídalo se bezpočet majitelů.

Mezi nejvýznamnější patří knížata z Liechtensteinu a hraběcí rod Silva-Tarouca.

Ten se zasloužil o nynější klasicistní podobu zámku a o vybudování parku.

Častým hostem rodiny byl Josef Mánes.

Třebaže se poslední majitel panství František Arnošt hlásil vždy k české národnosti, byl po jeho smrti zámek a celý majetek rodu v pozůstalostním řízení v letech 1945–1949 vyvlastněn československým státem.

O majetek měl zájem příbuzný rodiny, který se hlásil k německé národnosti.

V zámku bylo do roku 2005 sídlo Dětského domova a Speciální školy.

Park byl přístupný veřejnosti, několikrát jsme ho navštívili, ale všechno bylo v méně udržovaném stavu než dnes.

Dnes je po revitalizaci a patří mezi nejcennější romantické krajinářské realizace v České republice.

R. 2011 byla zahájena postupná obnova zámku, slavnostní otevření pro veřejnost pak proběhlo 2. dubna 2016.











 Původně jsme chtěli jít i na rozhlednu na Kosíři, ale počasí bylo opravdu nejisté.

Zvolili jsme proto Mánesovu cestu, která vede pod kopcem až do Čelechovic na Hané, odkud jede vlak.

A dobře jsme udělali.

Bylo černo, takže by stejně z rozhledny nebylo vidět nic.

Fotky rozhledny a Kosíře mám ve starším příspěvku tady.

Ten rok se zrovna otevíral zámek pro veřejnost.


 
Užijte si prima den, meteorologické léto už začalo, tak snad nebudou teploty lehce nad nulou jako na konci května.

Ilona

 

14 komentářů:

  1. Rod Silva - Tarouca byl známý svou láskou k parkům. Díky nim vznikl jeden z nejkrásnějších , park u zámku v Průhonicích. Pěkná procházka a krásná místa!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, krajinářství měli v rodině ;) ještě, že se parky dochovaly i pro další generace.

      Vymazat
    2. Chválím ti nové letní záhlaví!

      Vymazat
  2. Ilonko, v Čechách jsme se zastavili myslím před necelými dvěma lety na podzim při cestě na Moravu. Vyvenčili jsme sebe i psa v zámeckém parku, moc se nám líbil a slíbili jsme si, že se vrátíme...
    Děkuji za krásné fotky a přeji hezké dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, pořád se tu něco opravuje a mění, určitě se zastavte. A můžete vyjít i na rozhlednu na Kosíř. Na Hané je krásně ;)
      Přeju prima večer.

      Vymazat
  3. Ilono, že jsou na Moravě Čechy (pod Kosířem) :D jsem věděla. Že je tam takový pěkný zámek s parkem, to jsem ale netušíla. Tak díky, že jsem se zase koukla někam, kde to neznám
    Měj se pěkně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máme tu ještě jedny Čechy nedaleko, ale tam zámek není ;) Okolo Kosíře jsou fajn procházky a turistické výlety.
      Krásný večer.

      Vymazat
  4. Ilonko,máte moc krásné a zajímavé výlety.Tuhle oblast vůbec neznám a podle tvých fotek je tam moc krásně.Zámek se mi líbí i zámecký park.Jsem ráda,že díky tobě se podívám do míst,kde jsem nebyla a už se ani nepodívám.
    Měj hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, já se zas kochám tvými fotkami z opačného konce republiky.
      Krásný večer.

      Vymazat
  5. Ilonko v Čechách pod Kosířem jsme byli několikrát a vždy se mi tam líbilo. I rozhledna na Kosíři, lom i staré sady. Doporučila jsem to kamarádce a také se jí tam líbilo. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, je to krásný kraj, spousta turistických i kulturních možnožností. Jsem ráda, že se tu kamarádce líbilo, taky jezdíme rádi.
      Hezký večer.

      Vymazat
  6. Ahoj Ilonko,
    já Moravu vůbec neznám, Čechy mě nadchly, moc se mi líbí ten park i fotky z Mánesovy cesty. Já bych šla s chutí i do Muzes kočárů, muzea, to je moje:-)
    Přeji krásné dny,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, jsem ráda, že se Čechy líbí. Krajina je tady jen lehce zvlněná, jen ten Kosíř je vidět z dálky ;)
      Krásný večer.

      Vymazat