Dnes vás pozvu na jednu technickou zajímavost.
Jedná se o Slavíčský nebo také Ferdinandův tunel.
Zděný železniční tunel eliptického průřezu je jediný na 275 km dlouhé trati tzv. Severní dráhy císaře Ferdinanda.
V roce 1829 přišel profesor vídeňské polytechniky Franz Xaver Riepel s návrhem vybudování železniční trati protínající celou Moravu
v délce asi 455 km.
S její stavbou bylo započato v zimě 1836 ve Vídni
a ukončena byla o dvacet let později v Krakově.
V linii Vídeň – Břeclav – Přerov
se v roce 1842 dostala trať až do Lipníka nad Bečvou.
Zde se postup
prací zastavil pro nedostatek financí.
Až půjčka Rothschildovy banky
zajistila v březnu roku 1844 pokračování prací na další části Severní
dráhy a 1. května 1847 byl předán veřejné dopravě úsek trati z Lipníka
nad Bečvou do Bohumína.
Trať ve Slavíči měla být původně vedena v zářezu hlubokém 12 m, kvůli nestabilnímu
geologickému podloží navrhl vrchní inženýr Karel Hummel vybudování
otevřeného tunelu v délce 258,9 m.
Tunel fungoval obousměrně až do roku 1873.
Byla postavena druhá kolej na
jih od obce, po této koleji se jezdilo do Bohumína a do Rakouska se
jezdilo stále tunelem.
Tunel chátral a společnost nechtěla do stavby
příliš investovat, postavila proto r.1895 druhou kolej ke koleji z roku 1873.
Patřil drahám až do roku 1925, kdy byl převeden
po správu obce Slavíč.
V následujících sto letech byl tunel využíván mj.
jako skladiště brambor a v 60. letech 20. století se dokonce uvažovalo o
jeho znovu zprovoznění vedením třetí koleje hlavní tratě.
To se ale nestalo.
Panuje legenda, že byl tunel postaven na příkaz císaře Ferdinanda I., který prý řekl, že železnice bez tunelu není železnice.
Ale je to jen legenda.
Ilonko, je moc hezký! teď už snad nikoho nenapadne, aby ho ničil...
OdpovědětVymazatUžij si sobotu, Helena
Vypadá hezky, že? Snad to vydrží ;)
VymazatHezký začátek týdne.
Ahoj,
OdpovědětVymazatto je moc pěkné místo se zajímavou historií!
Hanka z blogu ciculka.cz
PS: u mě na blogu probíhá soutěž:-)
Hani, děkuju, mrknu na blog ;)
VymazatKrásný začátek týdne.
Zajímavá technická památka s ještě zajímavější historii.Tunel vypadá moc hezky,mám ráda takové památky.
OdpovědětVymazatIlonko,měj hezký zbytek víkendu
Jituško, železnice, to je naše. Ještě bych tu měla dát Jezernický viadukt, ten je taky zajímavý.
VymazatPřeju poklidné dny.
Pro mne překvapivá a neznámá techn.památka. Dík a hezky výletujete. Jiřina z N.
OdpovědětVymazatJiřinko, když je hezky, láká to ven ;)
VymazatPřeju hezké dny
Ilono, zajímavá (a asi ne moc známá) technická památka.
OdpovědětVymazatStáňo, místní a fandové železnice vědí 😉 Ale turisté tu moc nechodí, to je pravda.
VymazatKrásný večer.