Hracholusky jsme si zvolili jako výchozí bod naší červencové dovolené.
Rána a večery u vody.
Mikeš ve svém živlu.
Přehrada vznikla vybudováním sypané hráze v letech 1959 - 1964 a zaplavením malebného údolí řeky Mže.
Na hráz jsme se šli samozřejmě podívat.
Délka sypané hráze je 270 m, šířka v koruně 5 m a maximální výška nad terénem 27 m.
Hlavní důvod vybudování hráze a nádrže bylo získat vodu a skladovat ji pro průmyslové (například Škoda Plzeň), energetické a zemědělské využití v celých západních Čechách.
Mezi sekundární důvody patří ochrana před povodněmi, volnočasové využití vodní plochy a také
zmenšení účinků ekologické havárie, kdy se mělo v případě úniku masově
odpouštět vodu a tím zředit problematické látky.
Přes přehradu vedou dva mosty.
Jeden železniční a druhý silniční.
Železniční most (tzv. Pňovanský most) je ocelový most stojící na dvou samostatných kamenných pilířích, po němž vede trať končící v Bezdružicích.
Stavba mostu začala v roce 1899 a byla dokončena v roce 1901.
Původně byl most postaven nad řekou Mží a výška byla cca 47 metrů.
V roce 1963 bylo údolí zatopeno přehradou Hracholusky a výška mostu tak klesla na nynějších 37 metrů.
Koncem července 2018 začala rozsáhlá rekonstrukce mostu.
Týkala se výměny tří hlavních ocelových polí, zesílení spodní stavby injektážemi a je i dobudována lávka pro pěší a cyklisty.
My jsme se po mostě projeli vlakem, prošli pěšky a nakonec ho podpluli lodí.
Na tu jsme si došli podél přehrady do Butova.
Snad se vám výlet od vody líbil.
Krásný den.
Ilona
Jééé, Ilonko, tak už jsem nebyla ani nepamatuji... Naposledy snad jako dítě, když jsme ještě měli chatu přímo pod Bubnem. Tak mi napadá, že bychom si tam mohli s dětma a s babčou zajet, až budu v Nýřanech....
OdpovědětVymazatPěkné dny, Sabi
Tak to jste měli chatu na krásném místě! Moc se nám tam líbilo.
VymazatKrásné letní dny.
Téda, tam to vypadá moc pěkně, to by byla hezká procházka 🌷
OdpovědětVymazatMáš můj follow a pokud by ses chtěla vzájemně podporovat, najdeš mě tady:🌷
Shades of Silvie
Měj se krásně 🌹
Děkuju, mrknu.
VymazatKrásný den.
Ilono, my máme sice chatu přímo u Hrachluské přehrady (proti Butovu), ale Pňovanský most jsem zatím jen viděla a podplula (to dokonce tedy dvakrát - jednou na kánoi, jednou na parníku). Vy jste byli přímo v kempu Hrachlusky?
OdpovědětVymazatHezký den
Stáňo, v tom kempu u Pňovan. Na chatu pěkné prostředí, koupání, rybaření, lodičky ;) Ale zas úplně v lese bych ji nechtěla, viděli jsme popadané stromy těsně vedle chat, to bych se asi bála.
VymazatIlonko, za tyhle fotky moc děkuji. Byla jsem tam na dovolené s našima cca ve třech letech, já si nepamatuji nic, mamka na to občas vzpomíná :o) Most vypadá moc hezky.
OdpovědětVymazatPřeji příjemný den, Helena
Helenko, my zas jezdili jako malí na Vranov ;)
VymazatKrásný den.
Ilonko,je to nádhera.Byli jsme tu kdysi s manželem v kempu na pár dnů,když jsme cestovali po naší republice.Moc se mi tu líbilo a je tu krásně pořád.Děkuji za připomenutí.
OdpovědětVymazatMěj hezké dny
Ano, je tu pěkně. Jen nás překvapila travnatá pláž, čekali jsme písek ;)
VymazatKrásný den.
Moc krásné fotografie a zajímavá reportáž. O výměně toho železničního mostu se hodně psalo i mluvilo. Dělalo se to dost neobvyklým způsobem, překlopením. Je tam moc hezký. Vodu mám ráda, tam by se mi moc líbilo. Děkuji za krásnou podívanou a přeji krásné dny.
OdpovědětVymazatAno, jako fandové železnice si kluci nemohli nechat most ujít ;) Mikeš nám u něj podrobně popsal, jak rekonstrukce probíhala :D Je opravdu pěkný a na přehradu se hodí.
VymazatKrásný den.
Tak ten most je parádní!
OdpovědětVymazatJe! Těšili jsme se, až si ho projdeme.
VymazatKrásný pátek.