sobota 13. června 2020

Tunel ve Slavíči


Dnes vás pozvu na jednu technickou zajímavost.

Jedná se o Slavíčský nebo také Ferdinandův tunel.

 Zděný železniční tunel eliptického průřezu je jediný na 275 km dlouhé trati  tzv. Severní dráhy císaře Ferdinanda.

V roce 1829 přišel profesor vídeňské polytechniky Franz Xaver Riepel s návrhem vybudování železniční trati protínající celou Moravu v délce asi 455 km. 

S její stavbou bylo započato v zimě 1836 ve Vídni a ukončena byla o dvacet let později v Krakově.

V linii Vídeň – Břeclav – Přerov se v roce 1842 dostala trať až do Lipníka nad Bečvou. 

Zde se postup prací zastavil pro nedostatek financí. 

Až půjčka Rothschildovy banky zajistila v březnu roku 1844 pokračování prací na další části Severní dráhy a 1. května 1847 byl předán veřejné dopravě úsek trati z Lipníka nad Bečvou do Bohumína.



 Trať ve Slavíči měla být původně vedena v zářezu hlubokém 12 m, kvůli nestabilnímu geologickému podloží navrhl vrchní inženýr Karel Hummel vybudování otevřeného tunelu v délce 258,9 m.

 Tunel fungoval obousměrně až do roku 1873. 

Byla postavena druhá kolej na jih od obce, po této koleji se jezdilo do Bohumína a do Rakouska se jezdilo stále tunelem. 

Tunel chátral a společnost nechtěla do stavby příliš investovat, postavila proto r.1895 druhou kolej ke koleji z roku 1873. 

Patřil drahám až do roku 1925, kdy byl převeden po správu obce Slavíč. 

V následujících sto letech byl tunel využíván mj. jako skladiště brambor a v 60. letech 20. století se dokonce uvažovalo o jeho znovu zprovoznění vedením třetí koleje hlavní tratě.

To se ale nestalo.

 Panuje legenda, že byl tunel postaven na příkaz císaře Ferdinanda I., který prý řekl, že železnice bez tunelu není železnice.

 Ale je to jen legenda.





Užijte si pohodový víkend s letními teplotami.

Ilona




10 komentářů:

  1. Ilonko, je moc hezký! teď už snad nikoho nenapadne, aby ho ničil...
    Užij si sobotu, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vypadá hezky, že? Snad to vydrží ;)
      Hezký začátek týdne.

      Vymazat
  2. Ahoj,
    to je moc pěkné místo se zajímavou historií!
    Hanka z blogu ciculka.cz

    PS: u mě na blogu probíhá soutěž:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, děkuju, mrknu na blog ;)
      Krásný začátek týdne.

      Vymazat
  3. Zajímavá technická památka s ještě zajímavější historii.Tunel vypadá moc hezky,mám ráda takové památky.
    Ilonko,měj hezký zbytek víkendu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, železnice, to je naše. Ještě bych tu měla dát Jezernický viadukt, ten je taky zajímavý.
      Přeju poklidné dny.

      Vymazat
  4. Pro mne překvapivá a neznámá techn.památka. Dík a hezky výletujete. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, když je hezky, láká to ven ;)
      Přeju hezké dny

      Vymazat
  5. Ilono, zajímavá (a asi ne moc známá) technická památka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, místní a fandové železnice vědí 😉 Ale turisté tu moc nechodí, to je pravda.
      Krásný večer.

      Vymazat