sobota 20. června 2020

Letní slunovrat


Letní slunovrat nás čeká dnes před půlnocí.

Venku prší, prší, jen se leje.

Takže energii ze sluníčka nenabereme.

Naštěstí tu máme domácí aktivity.

Vyzdobit si dům květinami, upéct si "sluníčkový" koláč a večer si zapálíme svíčky.

Inspiraci na koláč jsem našla u Jarušky REDNEVAL.

Ten její loňský mi nedal spát ;)
 
 




Letní slunovrat slaví všechny kultury na světě.

Důvodem je začátek léta, příchod životodárného tepla, začátek sklizně čerstvých potravin, odchod zimy, sněhu a ledu, obecně kypícího života.

První koupel ve studené vodě přivolávala vláhu a úrodu, oheň zase zaháněl zimu.




Se slunovratem se pojí i svatojánské ohně, pálené na kopcích, které představují slunce v nadhlavníku.

Tyto ohně se přeskakují, zapalují se v nich košťata, z kopců se shazují hořící sudy či kola.

Sbírají se léčivé i posilující byliny, protože mají největší účinky.
 
Hledá se bájné zlaté kapradí.

Otevírají se brány mezi světem živých a světem mrtvých.

Kdo chce Svatojánské noci najít poklad, narazí na bludičky, které ho lákají do bažin, nebo překročí bludný kořen a zabloudí.

 Divoženky, bosorky a lesní ženy vyměňují lidské děti za vlastní.

Zpěvem a tancem lákají mládence do lesa, kde je utancují k smrti.

Magický čas mezi světlem a tmou.
 

 Užijte si nejdelší dny v roce i nadcházející léto.

I když letos více deštivé než jsme si za poslední roky zvykli.

🌞

Ilona

 

15 komentářů:

  1. Koláč je lákavý a krásně ladí s kytkou...Hezký víkend přeji Ila

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, ač to nebyl původní úmysl, nakonec to tak vyšlo 😉
      Krásný večer.

      Vymazat
  2. Já dneska peču perník podle nového receptu, tak jsem na něj zvědavá. No moc to venku na přicházející léto nevypadá, spíš na podzim....denivky mi ještě nekvetou, a růže dostávají tím deštěm na frak....o pivoňkách ani nemluvím. Ty už budou, ač svázané k tyčkám určitě ležet na zemi. Dneska jsem je ani nebyla zkontrolovat, do té zimy a mokra se mi vůbec nechce strkat čumák.

    OdpovědětVymazat
  3. To je nádherný příspěvek,květiny,koláč a povídání.Musela jsem kouknout do kalendáře a je to tak.Krásně jsi slunovrat popsala.Kdo by to řekl,při tomhle počasí,že tu máme léto.Snad se počasí umoudří.
    Hezkou neděli Ilonko

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, děkuju. Letos si dává léto na čas.
      Krásný večer.

      Vymazat
  4. Krásné povídání i fotky, jenom to sluníčko se nám ne a ne ukázat. Koláč se Ti povedl, vypadá skvěle.
    Ilono, přeji ti prima neděli. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, děkuju. Snad se sluníčko ukáže příští týden.
      Krásný večer.

      Vymazat
  5. Ilonko, ten koláč je skvostný a díky za osvětu ohledně slunovratu. Měj pěknou neděli.

    OdpovědětVymazat
  6. Ilonko, koláč je kouzelný, skutečně slunečný! Letos si divoženky v tom dešti asi moc nezatančily...
    Měj hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, to je pravda, vody je teď všude dost, prší, řeky stoupají ....
      Tak si sluníčko aspoň upečeme 😉
      Krásný večer.

      Vymazat
  7. Dlouho, skutečně dlouho jsem neviděla tak krásně sladěné barvy, tohle je skutečná oslava příchodu léta.
    Tleskám a smekám, moc mne to oslovilo, je za tím kus lidského vnímání a citu.
    Příjemnou neděli přeji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jeee, děkuju.
      Na začátku jsem neměla přesnou představu, jak bude koláč vypadat a kytky na stole v kuchyni mi padly do noty. Navíc mám ráda různé zvyky, obyčeje, a ty pohanské mají v sobě tu pravou přírodní magii.
      Tak snad se nám v tom duchu oslava slunovratu aspoň trochu povedla. Večer byly svíčky a společné povídání.
      Krásný zbytek dne.

      Vymazat
  8. Ilono, ten koláč vypadá skvostně, hned bych si dala. A je opravdu takový letní...
    Hezký den

    OdpovědětVymazat