čtvrtek 21. prosince 2023

Karamelové včelí úly

 

Klasické včelí úly nemám ráda, jedla jsem je naposledy jako dítě.

Nicméně letos jsem objevila recept na karamelové, zakoupila formičku a vyzkoušela.

Recept si sem odložím na příští, je od Markéty Marešové (lžička cukru).


Na cca 50-55 kusů budete potřebovat:
 
Těsto:
 
260 g Lotus sušenek
150 g dětských piškotů
200 g zkaramelizovaného Salka varem
140 g povoleného másla
5 lžic rumu
1/2 lžičky mleté skořice
80 g moučkového cukru
trocha moučkového cukru na vysypání formičky

Náplň: 
 
100 g zkaramelizovaného Salka varem
 60 g změklého máslacca 
50 dětských piškotů na dokončení
 
 
Měla jsem Lotus sušenky 250g, takže jsem tomu přizpůsobila i gramáž ostatních surovin.
 
Kousků mě vyšlo 58, takže pochyběly piškoty na dokončení i krém - to jsem asi na třetinu úlků musela dodělat

Začněte s karamelizováním Salka, to asi znáte.
Nebo koupit už karamelové.

Jakmile je Salko již zkaramelizované a vychladlé, připravte těsto.
 
Sušenky spolu s piškoty rozmixujte na drobky, následně smíchejte s cukrem, skořicí, zkaramelizovaným Salkem a změklým máslem a vypracujte lehce lepivé těsto.
Dejte ho ztuhnout do lednice na 30 minut.
 
Mezitím připravte náplň.
Ručním šlehačem vyšlehejte změklé máslo do světlé a nadýchané pěny, trvá to pár minut.
Nyní přidejte zkaramelizované Salko a krátce prošlehejte.
 
Našlehanou náplň přesuňte do zdobicího sáčku či lahvičky.
 
Začněte tvořit jednotlivé úlky.
 
Uzavřenou formičku lehce vysypte moučkovým cukrem, zaměřte se hlavně na spoje.
Naplňte těstem a uprostřed udělejte důlek prstem či tvořítkem.
Odřízněte přebytek těsta, pokud máte stojánek, vytvarované úlky do něj vždy odložte a pokračujte dále, dokud celý stojánek nezaplníte.
 
Vytvarované úlky naplňte připravenou náplní a každý kus přiklopte piškotem. 
 
Nakonec překlopte a nechte v lednici odležet alespoň den.



Přeju pokojné adventní dny.

Ilona







11 komentářů:

  1. Ilonko děkuju za inspiraci, já úly nerada dělám ale dělám, rodina je miluje... Přeju Ti krásné Vánoce, hodně zdraví a opatruj se. Lenka

    OdpovědětVymazat
  2. Ilono, zrovna jsem úly (my jim tedy říkáme vosí hnízda) dodělala. U nás se ale přísahá na klasiku, co je jen z piškotů - já karamel nemám ráda a ani chlapi ho nevyhledávají.
    Hezké poslední předvánoční dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten já právě můžu 😉
      Krásné Vánoce ❄️🎄☀️

      Vymazat
  3. Já vosí hnízda letos asi už dělat nebudu i když mi včera dcera volala,že ji zbyla náplň.Tak jsem trochu zaváhala,ale můžou si ji namazat třeba na piškoty.Tvůj recept je jiný a zajímavý.
    Ilonko,měj hezké vánoční svátky a v novém roce hlavně to zdraví

    OdpovědětVymazat
  4. Vzhledem k tomu, že od mala nemám ráda karamel, raději zůstanu věrná klasice ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ještě tu mám citronové a chci zkusit jahodové 😁
      Krásné Vánoce 🕯️🕯️🕯️🕯️

      Vymazat
    2. Tak to už zní zajímavěji! ;-)

      Vymazat
  5. Ilonko, vypadají skvostně. Měj pohodové vánoční svátky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, děkuju.
      Pohodové Vánoce 🎄⭐❄️🕯️

      Vymazat