neděle 24. ledna 2021

Z Bohumína do Šilheřovic

 


Dnes vás pozvu na malý výlet na sever naší země.

Do Šilheřovic k zámku rodiny Rotschildů.

Výchozím bodem byl Bohumín.

Město leží v české části historického Těšínska, v Českém Slezsku, na soutoku Odry a Olše a na hranici dvou států.

Ve 12. století ležel Bohumín na křižovatce obchodních cest.

Solná vedla z Moravy do Krakova a jantarová z Uher přes Těšín a dále k Baltu.

Rovněž tudy procházela cesta z Prahy do Krakova.

 Bohumín patřil různým rodům, knížectvím, státům.

Dnes je známý především díky průmyslu a jako železniční křižovatka.

Mě se nejvíce líbily cihlové stavby, včetně kostelů.





 

Jedinou secesní budovou v Bohumíně je Národní dům.

Pochází z r. 1907 a nyní je ve vlastnictví města.

Najdete zde infocentrum, menší muzeum, hotel restauraci a třeba i pivní lázně.



Drobná sakrální stavba ve Starém Bohumíně pochází z poloviny 18. století.

Lidově se jí říká Pustyňa, protože v její těsné blízkosti stála poustevna, kterou postavili dva bohumínští měšťané a vedli v ní poustevnický život.

Poustevna sice zanikla, ale kaple zůstala dodnes a je kulturní památkou.

Je součástí Naučné stezky Hraniční meandry Odry.

 



A tady už jsme u zámečku v obci Chałupki.

Stojí na místě Bohumínského hradu.

Byl odvěkou mocenskou oporou Těšínského knížectví, které se hlásilo ke Koruně České.

Hrad byl počátkem 16.století zcela zničen a až počátkem 19. století bylo na jeho základech vybudováno nové zámecké sídlo.

 V parku jsou úžasné miniatury polských zámků.








Blížíme se k cíli naší cesty.

Historie zámku se datuje od konce 18. století, kdy rod Eichendorffů nechal na místě dřívější renesanční tvrze postavit zámek Šilheřovice.

Původně se jednalo o klasicistní zámek, který byl později pseudobarokně přestavěn.

Od roku 1844 do roku 1945 bylo panství v majetku rodiny Rotschildů.

Zámek obklopuje rozsáhlý anglický park se vzácnými dřevinami z celého světa a jedno z nejrozsáhlejších 18-ti jamkových golfových hřišť v ČR.

V zámeckém parku se nachází také Lovecký zámeček, který slouží veřejnosti jako restaurace.

Počasí nebylo úplně ideální, ale i tak jsme si užili tento krásný areál.






 





 

Lovecký zámeček má dokonce i psinec ve stejném stylu jako hlavní budova.

Dnes ovšem zjevně nevyužívaný.

 








Překvapila mě majestátnost zámku.

Je to opravdu krásná stavba.

Spolu s parkem je to úžasné místo k relaxaci.

Užijte si prima neděli.

Ilona


 

12 komentářů:

  1. Ilonko, to jsou končiny, které znám, chodíme tam často. Z Bohumína na Landek, kolem řeky Odry a pak přes Antošovice zpět do Bohumína. Šilheřovice - asi poprvé jsem tam byla ve 14. A pak opakovaně, takže mám zmapováno vše, co se tam dělo v areálu kolem zámku. Zajímavá je také hraniční rozhledna nad Šilheřovicemi. Ještě jsem nešla V Bohumíně NS Červená stezka. Tu si nechávám na léto. A moc se těším. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Iwko, děkuju za informaci. Viděli jsme na mapě rozhlednu, ale počasí bylo nic moc. Necháme na teplejší měsíce ;)
      Krásný večer.

      Vymazat
  2. Ilonko, pro mě vzdálené a vlastně dost neznámá místa. Moc bych se ale chtěla zastavit v Šilheřovicích, ani ne tak kvůli zámku či golfu, ale podívat se na Manor House, kde se natáčely scény filmu Tmavomodrý svět. Byli jste u něj?
    Přeji hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, šli jsme kolem, obešli jsme celý park. Ale přiznám se, že víc mě lákal zámek ;)
      Krásný večer.

      Vymazat
  3. Ilonko, ty miniatury zámků jsou nádherné a krásně je i na zámku a v parku v Šilheřovicích. Pro mne daleko, ale díky Tobě jsem nakoukla na místa, kde to vůbec neznám. Hezký výlet.
    Přeji krásnou neděli. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pořád je co objevovat, že? My to máme zase daleko k vám ;)
      Krásný večer.

      Vymazat
  4. Ilonko, krásné fotky a velice zajímavý text, díky němuž jsem se mohla podívat do míst, kde jsem nikdy nebyla. Překvapily mně ty miniatury zámků, až doteď jsem se domnívala, že u nás jsou jen v Mariánských Lázních.
    Děkuji za přiblížení míst, kde jsem nikdy nebyla.💓🍀
    Měj hezké dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vím o několika místech s miniaturami, určitě Ostrava a zámek Berchtold.
      Ale Mariánky jsou asi nejznámnější ;)
      Krásný začátek týdne.

      Vymazat
  5. Ilonko,krásně vylétujete,navštěvujete samá zajímavá místa.Cihlový kostel se mi líbí,je to něco jiného,než vídávám při našem cestování.I ostatní budovy jsou velmi zajímavé.Krásné jsou i miniatury a samozřejmě zámek a lovecký zámeček.
    Děkuji za krásné pokoukání.
    Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, ty cihly, to je zas trochu jiná architektura, než jsme zvyklí.
      Mě se líbí moc ;)
      Krásný večer.

      Vymazat
  6. Ilono, pěkný výlet. Ráda jsem se prošla místy, která máme fakt daleko, takže kdoví, jestli se tam někdy dostanu reálně. Nám se letos výletnicky moc nevede - pořád nám to něco hatí. Tak si výlety užívám aspoň s vámi :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, tak ať se vše uklidní a můžete i někam na výlet.
      Krásný večer.

      Vymazat