pondělí 4. května 2020

Nové bylinky



Miluju jarní obcházení stánků na trhu s všelijakými rostlinkami, bylinkami, letničkami ....

Vždycky koupím něco nového, co neznám.

Letos je to trochu jinak, oblíbené zahradnictví na trhu neprodává, jen u sebe doma, takže jsme s Mikešem koncem pracovního týdne vyrazili na nákup.

Chtěla jsem jen pár bylinek, protože květinové truhlíky už osázené mám.

Kdyby to bylo na synkovi, nakoupíme toho vagon, ale máme jen lodžie a omezený prostor.

Nicméně jako novinku máme letos vietnamský koriandr a olivovou nať.

Znáte, pěstujete, používáte?

Přiznám se, že já ne a jsem na nové rostlinky moc zvědavá.

 Vietnamský koriandr nebo též pálivá máta je vytrvalá rostlina, může být až 30cm vysoká.

Daří se jí v tropických a subtropických oblastech v teplém a vlhkém klimatu, je náchylná na chlad, takže v našem podnebí musí na zimu domů.

Měla by se snadno množit řízkováním, to určitě vyzkouším.

 Olovová nať je bylinka vonící po olivovém oleji a na rozdíl od koriandru je mrazuvzdorná do -17°C.

Aroma sušenýc listů prý odpuzuje moly.

Vyzkoušíme, uvidíme.







 

Všechno se to jarně zelená a žene do květu, i levandule, na tu se těším.

Vždycky mi pobyt na naší balkonové zahrádce zpříjemní ráno.

Mějte krásné májové dny.

Ilona


 

18 komentářů:

  1. Na svou letos první návštěvu trhu se teprve chystám, no uvidím, kdo z oblíbených trhovců bude prodávat. Bylinky máš krásné, můžeš se těšit na rozkvetlý a voňavý balkon.
    Pěkné květnové dny
    Jindra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jindro, je to moje potěšení ;)
      Krásný májový večer.

      Vymazat
  2. Ilono, pěkný nákup. Ani jednu z tvých nových bylinek neznám. Mně letos přes zimu vymrzla majoránka, jedno oregano a rozmarýn; šalvěj a druhé oregano měli namále. Překvapivě dobře přezimovala pažitka a listová peržel. A samozřejmě nezmar tymián, ten, kdybych ho neomezovala, by klidně za sezónu okupoval celý záhon :) Takže mne čeká taky nějaký nákup. Ráda bych znovu oregáno, majoránku a přemýšlím, co dokoupit ještě - místo na bylinkovém záhonku ještě mám. Určitě budu kupovat i bazalku, ale pro tu mám jiné stanoviště, na bylinkovém záhonku by na ni asi bylo moc horko a málo vody (přece jen zaléváme nepravidelně...)
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na záhonku se může člověk rozmáchnout, já jen do truhlíků, ale aspoň něco.
      Krásný den.

      Vymazat
  3. Ilonko,ty bylinky neznám.Já pěstuju také na lodžii bylinky,ale jenom klasiku,petrželku,bazalku.pažitku.Jednou jsem dostala od dcery levanduli,ale ta mně brzo zašla.Budeš mít lodžii krásně voňavou.Tak ať se tvým bylinkám a květinkám daří.Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, děkuju. Já zkouším, čemu se bude dařit, ale taky klasika : máta, meduňka, majoranka, šalvěj, tymián, rozmarýn a těď ten koriandr a olivová nať. Levanduli zkouším řízkovat, polámali mi ji asi holubi, ale šance tomu nedávám.
      Krásný den.

      Vymazat
  4. Ilonko, ty novinky neznám, ale pár bylinek, trvalek, na zahradě mám a některé i používám. Nejvíc tymián, rozmarýn a meduňku. Tak ať se bylinkám u tebe daří. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, ano, to je klasika, to nesmí chybět ;)
      Krásný den.

      Vymazat
  5. Ilonko, vypadá to náramně, taky mám tyhle jarní nákupy moc ráda. Letos jsem ještě na žádném trhu nebyla... O olivové nati jsem slyšela, ten koriandr by se u nás uplatnil, děti miluji vietnamskou kuchyni. Tam se uplatní i ten klasický.
    Pěstování zdar! Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U vaření je nejlepší to postupné trhání bylinek, to mě baví ;)
      Krásný májový večer.

      Vymazat
  6. Moc dobře že nám květinářství a teď i trhy povolili !! Kromě bylinek se mi na balkonech taky líbí rajčátka a třeba jahody ..přeji krásné dny Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivo, mám rajčata a opět zkouším jahody. Jednu dobu krásně plodily a pak už jen kvetly ;) Taky mám různé druhy salátů, špenát, roketu, ...
      Krásné májové dny.

      Vymazat
  7. Ilonko, přiznám se, že neznám ani jednu z uvedených bylinek. Na zahradě mám bylinkový záhon, kde nějaké bylinky pěstuju. S tou mrazuvzdorností je to ošemetné. Mám dva roky mrazuvzdorou smokvoň, tedy fíkovník. Loňskou zimu přežil keřík bez problémů a letos na přelomu března a dubna omrzl. Údajně by měl vydržet. Budu tvým bylinkám držet palce.
    Měj hezké dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, mám ještě zasklenou lodžii a tam mi letos přezimovaly i muškáty, přinejhorším dám před byt na chodbu. Fíkovníku je mi líto, je to škoda.
      Krásný večer.

      Vymazat
  8. Ilonko, přiznám se, že já taky tyhle bylinky neznám. Mám na zahradě bylinkový záhon, kde je máta, ze které dělám sirup, libeček, bazalka, pažitka, petržel. Měj pěkné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem zvědavá, jestli rostlinky přežijou, ne každé se u nás daří.
      Krásný den.

      Vymazat
  9. Ahoj Ilonko, ani já tyhle bylinky neznám. Ale ta mrazuvzdorná by se mi hodila. Já pěstuji jen klasicky šnitlík, petrželku, tymián, rozmarýn, koriandr a libeček, a od mamky dostávám majoránku. Tak přeju ať se bylinkám daří, a jsem zvědavá jak budou chutnat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, sama jsem na to zvědavá, snad mou péči přežijí.
      Krásný den.

      Vymazat