neděle 12. ledna 2020

Jižní Morava


Muž se rozhodl, že se zúčastní běžeckých závodů v Uhřicích nedaleko Bučovic.

Zvu vás tedy na krátkou procházku touto krajinou na jižní Moravě.

 

Nové Zámky u Nesovic jsou cennou ukázkou italské renesance u nás.

Unikátní stavba s ozdobnými prvky, tzv. vlaštovčími ocasy se dochovala jako dvoukřídlá stavba.

Údajně byl záměr vystavět křídla čtyři, ale nikdy k tomu nedošlo.

Za minulého režimu byl zámek značně zdevastován, sloužil jako drůbežárna a sýpka.

V 80. letech byl částečně opraven.

V r. 2002 získala zámek v restituci rodina Floriánova, která ho zpřístupnila veřejnosti.

My jsme v té době zámek s mužem navštívili a já si pamatuju, že interiéry byly moc zajímavé.

Fotky žádné nemám, v té době se ještě tak moc nefotilo a já měla jen klasický foťák na film.

Nicméně fotku zámku mám, stejnou jako dnes, i s tou lampou veřejného osvětlení.

Jen u vchodu postávali turisté a z oken byly vyvěšeny prapory.

Dnes má zámek jiného majitele a je veřejnosti nepřístupný.





 Výhled na Litenčickou pahorkatinu.

Má rozlohu 590km² a je součástí geomorfologické oblasti Středomoravské Karpaty.
 



A tady je zámek Nové Hvězdlice.

Tato barokní stavba vznikla jako letní sídlo brněnských augustiniánů.

Je výrazně členěná se zajímavými volutovými štíty.

Celý projekt je dílem Giovanniho Pietra Tencally.

Zmiňovala jsem ho třeba v souvislosti se stavbou kostela v Lipníku nad Bečvou.

 Ve třicátých letech 20. století zde byl zřízen ústav pro nevidomé a dnes je tu domov pro seniory.



Obchodní domy se pojmenovávaly po majitelích nebo obci a mě se tato Hvězdlička podle Hvězdlic líbí.

Napřed jsem samozřejmě četla Hvězdička 🌟

Ale už nefunguje a budova je prázdná.

Krásnou neděli a užívejte sluníčka.

Ilona


8 komentářů:

  1. Ilonko, přes Nesovice jezdím na poradu a zámek kousek od silnice mne stále láká, ale vím, že není přístupný a tak jsem se na něj ještě nekoukla. Možná to vyjde letos.
    Koukám, že vy se ani chvilku nenudíte a stále výletujete. :o) To je super.
    Přeji pohodový týden. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás je iniciátorem hlavně muž, ten je pořád v pohybu ;) Naštěstí nás to baví všechny, i když mládě někdy trochu mrčí ;)
      Krásný začátek týdne.

      Vymazat
  2. Ilono, díky za fotovýlet na jižní Moravu. Oba zámky jsou zajímavé, je dobře, že jsou užívané, byť to v obou případech znamená nepřístupnost pro návštěvníky. Ale aspoň nechátrají.
    Hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám dojem, že u nás jsou menší zámky v každé druhé obci a většinou domov důchodců nebo nějaký ústav. Máš pravdu, aspoň to nikomu nepadá na hlavu.
      Krásné pondělí.

      Vymazat
  3. Ilonko, děkuji za fotky! Nesovicemi projíždíme celkem často, zámek mě láká k návštěvě, jak čtu, musím si nechat zajít chuť. Snad přijdou i jiné časy...
    Měj hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to krásná stavba, že? Uvidíme, třeba se to změní.
      Krásný začátek týdne.

      Vymazat
  4. Ilonko,děkuji za krásnou procházku v místech,která vůbec neznám.Oba zámky se mi moc líbí a ani by mně tolik nevadilo,že jsou nepřístupné.Jednu dobu jsem takové dokonce vyhledávala a že jich je u nás v okolí docela dost.Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, ano, takových zámků je opravdu hodně. Stačí se někdy kochat jen z venku.
      Krásný víkend.

      Vymazat