čtvrtek 29. srpna 2019

Chłodnik litewski


Mám ráda řepu s kozím sýrem, ale už to chtělo změnu.

Masožravec je na táboře a i když má řepu taky v oblibě, nejsem si jistá, že by chłodnik jedl.

Tuto polévku jsem poprvé ochutnala před lety v Polsku.

Miluju žurek a chłodnik je druhá v pořadí.

Jde o studenou polévku z červené řepy, takže do těchto parných třicítek se hodí.

Naše dnešní večeře.
 


Příprava je celkem jednoduchá.

Receptů je opět několik, já dělala tento :

Suroviny:
  • 2ks (asi 500 g) čerstvé řepy
  • 1 salátová okurka
  • 1 litr acidofilního mléka nebo kefíru
  • 1 kelímek (asi 200 g) kysané smetany
  • natvrdo vařená vejce (kolik kdo máte rádi)
  • 1/2 lžičky cukru
  • 1 lžička soli 
  • citronová šťáva
  •  čerstvý kopr (já dala nasušený)

Řepu jsem oloupala, nakrájela na kostičky (nebo můžete nahrubo nastrouhat) a dala vařit do osolené vody a ochutila i cukrem.
Vody jen tolik, aby byla řepa ponořená.
Vývar se pak použije do polévky spolu s řepou.
Vaří se do měkka, asi půl hodiny.
Necháme vychladnout.

Okurku jsem taky oloupala, odstranila zrníčka a nakrájela taktéž na kostičky.
Dala jsem vařit vejce natvrdo.
Špatné by nebylo ani ztracené vejce ;)

Smíchala jsem kefír, zakysanou smetanu, přidala řepu s vývarem, okurek a ještě dosolila a přidala trochu citronové šťávy, jak kdo rád.
Dobré je nechat polévku vychladit, spojí se chutě a je tak lepší.
Já dala na 2 hodiny.

Pak jen ozdobit vejcem, koprem a dobrou chuť 😘


Užijte si jeden z posledních prázdninových a možná i letních večerů, rychle se to krátí .....


Ilona






8 komentářů:

  1. Ilono, díky za inspiraci. Mně to tedy momentálně neprojde přes manžela, ale někdy ho určitě vyzkouším (buď až nebude manžel doma nebo až dostane chuť na fazole na slanině - ty zas nejím já :-D)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, u nás taky nejíme všichni všechno ;) U mláděte vede piza a špagety ;)

      Vymazat
  2. Ilonko, jedla jsem ho asi jednou, ale určitě by mi chutnalo.
    Měj hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, já ho taky nejedla často, ale vzpomněla jsem si na loňské polské léto ;)
      Červená řepa mi chutná, takže pro mě dobrá volba ;)

      Vymazat
  3. Ilonko, vypadá hodně zajímavě a ráda bych ji někde ochutnala, ale vařit ji nebudu. Doma bych jí jedla jen já. :o)
    Přeji fajn víkend. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, taky máme jídla, která jíme jen jeden a dáváme si je venku.
      Krásný víkend.

      Vymazat
  4. Zajímavá polévka,tu bych mohla vyzkoušet.Červenou řepu mám moc ráda,o polévce jsem zatím neslyšela.Spíše dělám saláty a nebo peču.Díky za recept

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě ty nové recepty baví, ale ne každý je z nich do ma nadšený :D
      Mě rozhodně chutná.
      Krásný den

      Vymazat