středa 28. února 2024

Drahotuš a Jezernický viadukt






Dnes pokračujeme už víceméně z kopce dolů.

Kolem starého kamenného mostku ke zřícenině hradu Drahotuš.







Hrad Drahotuš založil ve 13. století přerovský purkrabí a moravský maršálek Bohuš z Drahotuš.

Mezi další významné majitele patřil třeba moravský markrabě Jan Jindřich, Cimburkové nebo Pernštejnové.

Poloha hradu napovídá o jeho úloze. 

Drahotuš střežil údolí Bečvy, část Moravské brány a vstup na Moravu.

Svou sídelní funkci ztratil někdy po roce 1476 a jako zcela pustý se uvádí v roce 1543.

Poslední majitel hradu, Vilém z Pernštejna, nechal z hradu vyvézt ty nejcennější věci.

 Následně nastalo postupné boření a odvážení kamene na stavby v okolí.

V rámci této akce rozmetali výbuchem válcovou věž.







Dnes se z hradu dochovala pouze menší část – přízemí obdélného paláce, zbytky věžovité brány, hospodářských stavení a hradebních zdí a velké kusy zdiva mohutné válcovité věže.

Podle některých pramenů se nejednalo o jednu celistvou stavbu, ale o čtyři samostatná opevněná návrší se samostatnými pevnostmi, které byly pospojovány dřevěnými visutými mosty.

Tomu nasvědčují příkopy, které prořezávají celou skalní ostrožnu.




A od hradu pokračujeme zase lesem dolů do Podhoří a dále do Jezernice.

Cesta po jarních deštích byla místy dobrodružná.










Roku 1829 přišel vídeňský profesor polytechniky František Xaver Riepl s nápadem vybudovat železnici vedoucí z Vídně přes Moravu do Bochnie v Haliči, s odbočkami do Brna, Olomouce, Opavy a haličských solných dolů.

 Hlavním důvodem pro stavbu byla lepší přeprava soli, uhlí, železa, potravin a vojska, jak se píše v návrhu pro vydání licence.

Licenci dostala akciová společnost složená zejména z vídeňských bankéřů v roce 1836.

 A ještě téhož roku se začalo ve Vídni se stavbou kolejí.

Stavělo se opravdu horečně a už 1. září 1841 vjel první slavnostní vlak na nádraží v Přerově.

Pak se postupovalo ještě dál, až k Jezernici.

A právě tady stáli inženýři před problémem - údolím řeky Jezernice. 

Dráha potřebovala údolí překonat, a to pokud možno bez ztráty výšky. 

A tak začali budovat ojedinělý most. 

Sestává z celkem 42 oblouků, je 426,5 metru dlouhý a 10 metrů vysoký. 

První Jezernický viadukt vznikl z cihel a jeho stavba se dokončila v roce 1842.




V roce 1847 byla Severní dráha císaře Ferdinanda dokončena a na most vyjely první vlaky.

Přes počáteční problémy byla dráha za pár let jednou z nejfrekventovanějších železnic v mocnářství.

Proto se v 70. letech 19. století přistoupilo ke stavbě druhé koleje na trati.

A jak můžete vidět na fotce, druhý most už je kamenný, je ale přitom přesnou kopií toho původního.

Je s ním tak dokonale slícován, že se můžete domnívat, že se jedná o jediný viadukt.







A tady už jsme u cíle cesty.

Přeji prima den.

Ilona












10 komentářů:

  1. Nádherné fotografie ze velice zajímavých míst. Ten hrad musel být asi krásný. Je fakt, že na mnoha místech, jak se hrady postupně rozpadaly, tak místní obyvatelé v těch dobách chodili pro kameny ze zdí , aby je použili na vlastní stavby domů nebo chlévů. Koukám, že ani o popadané stromy jste neměli nouzi a ten železniční viadukt je úžasný. Je tedy pořádně dlouhý. Nádherná stavba. Díky za krásnou podívanou a přeji ti krásné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, skoro na protějším kopci postavili Helfštýn, takže se dění přesunulo tam.
      Viadukt je opravdu krásně opravený, moc se mi líbí.
      Krásné březnové dny.

      Vymazat
  2. Ilono, ráda se s tebou toulám Moravou - vždycky mi objevíš místa, která neznám...

    OdpovědětVymazat
  3. Ilonko, z hradu toho tedy fakt moc nezbylo, ale mám ráda taková opuštěná místa. Viadukt je parádní, jsou to krásné, obdivuhodné stavby.
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to opravdu schované v lese v odbočce od hlavní cesty. Překvapilo nás, kolik tu bylo turistů.
      Krásný začátek týdne ☀️

      Vymazat
  4. Ilonko, také jsme tam s mužem byli. Bylo to moc príma, ticho, nikde žádný turista. Jsou věci, na které se nezapomíná. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Iwko, my právě potkávali lidí hodně, až nás to překvapilo.
      Lidi s kovidem začali asi více cestovat. Naučili se chodit i na méně známá místa.
      Krásný začátek března ☀️

      Vymazat