úterý 27. prosince 2022

Třešťské betlémy




Betlémy k Vánocům patří.

Letos jsem navštívila výstavu v Jindřišské věži věnovanou betlémům z Třeště.

 Betlémářství v Třešti na Vysočině má dlouhou tradici sahající až do počátku 19. století.

Nejdříve tam místní vyráběli betlémy papírové, až je po roce 1860 postupně nahrazovaly ty dřevěné.

Některé třešťské betlémy obsahují i 500 figurek a dosahují délky až sedm metrů.

I v současnosti je v Třešti stále dost aktivních lidových řezbářů, kteří jsou sdružení ve Spolku přátel betlémů.

O Vánocích tradičně zpřístupňují betlémy ve svých domovech, celoročně lze zavítat do místní pobočky Muzea Vysočiny nebo do domu J. A. Schumpetera, kde je stálá expozice.

V Jindřišské věži si betlémy můžete prohlédnout do 2. února.








Samozřejmě můžete navštívit i další patra se stálou expozicí a vyhlídku pod střechou.
















Užijte si pohodový den ☀️

Ilona



12 komentářů:

  1. Krásné, pro mě by to byla výzva, vyšplhat se tak vysoko, ale kvůli Betlémům by to stálo za to. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je tam výtah ;) Úplně pod střechu se teda dá dostat jen po schodech, ale jinak pohoda. Je pravda, že většina lidí to šla pěšky ze spodu. Krásný konec roku ❄️❄️❄️

      Vymazat
  2. Betlémy jsou nádherné,ale ta výška.Z toho pohledu se mi zatočila hlava.
    Ilonko,měj hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, je to kryté za oknem, takže pohoda. Výhledy krásné.
      Pohodový konec roku ❄️🕯️☀️

      Vymazat
  3. Jindřišská věž už je dlouho v mém hledáčku míst kam bych chtěla vylézt, zatím na to nedošlo. Betlémy jsou vždycky pěkná podívaná

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem si letos konečně splnila přání navštívit Jindřišskou věž 😍

      Vymazat
  4. Ilono, fajn tip. I pro Pražáka - jak jsem byla před Vánoci nemocné, tak jsem ani žádné akce nesledovala...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Měla jsem dvakrát virozu na podzim, tak jsem ráda, že aspoň prosinec byl bez nemocí ....

      Vymazat
  5. Ilonko, i já letos shlédla výstavu betlémů a je to vždy krása. Měj pohodový pátek.

    OdpovědětVymazat