čtvrtek 2. července 2020

Planá



... u Mariánských lázní.

Hornické městečko.

Takže důlní expozice nesmí chybět.


Štola Ondřej Šlik, ve které se muzeum nachází, byla vyražena koncem 16. stol. v době největšího rozkvětu dolování stříbrných rud v Plané a jejím okolí.

O rozkvětu a důležitosti města svědčí i to, že tehdejší majitelé panství a dolů Šlikové měli v Plané svoji mincovnu.  

Muzeum vede bývalý horník zapálený pro věc.

Můžete navštívit jak důl, tak i malé muzeum věnované Plané a hornictví.

Fotky z interiéru nemám, ale kdo se zajímáte o doly a štoly, máte určitě představu.







Nejstarší památkou Plané je románsko-gotický kostel svatého Petra a Pavla.

Dnes je využívaný jako sezonní galerie.

 



 Střed starého hornického města s radnicí a měšťanskými domy si dodnes uchoval historický ráz a půvab.

Náměstí je opravdu kouzelné.

A pokud se chcete podívat na město z výšky, stačí vyjít na rozhlednu Bohušův vrch, je to z náměstí asi kilometr.

Je zděná a volně přístupná.



 
 Mějte se krásně a užívejte letní dny.

Ilona




12 komentářů:

  1. Ahoj,
    Planou neznám, ale jsem z Příbrami, takže pro hornická města mám takovou vrozenou slabost:-) Moc se mi líbí náměstí, má pěkný historický ráz. Měj se krásně!
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V Příbrami jsme byli už hodně dávno a myslím, že tam je expozice rozsáhlejší než v Plané. Ale každé místo má to svoje. Kluci byli i na Chrustenické šachtě nebo třeba v Českém Krumlově.
      Náměstí je opravdu pěkné.
      Krásný večer.

      Vymazat
  2. Koukám, že jste se rozjeli přes celou republiku!
    Přeji vám hezké zážitky!
    Helena



    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, musíme se na to podívat i z druhé strany :D
      Krásný víkend.

      Vymazat
  3. Ilono, máme v tomto krraji chatu po manželových rodičích, ale zrovna v Plané jsme ještě nebyli (mám ji ale v plánu včetně rozhledny). Jsem zvědavá, kam se vypravíte v dalších dnech. Za vidění určitě stojí třeba Gutštejn, Stříbro včetně hornického skanzenu, Svojšín nebo Tachov a rozhledna Vysoká. No a Volfštejn a Kladruby, o kterých jsem psala nedávno na blogu.
    Hezké prázdniny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, plánů je fůra, ani všechno nestihneme ;) Někde jsme už byli dříve, tak zas něco nového.
      Budu postupně přidávat naše výlety.
      Krásný večer.

      Vymazat
  4. Vybrali jste si krásný cíl výletu, ani zde jsem nebyla. A na rozhlednu bych také vyšlápla, zajímaly by mne pohledy do okolí.
    Ilonko, přeji krásné letní cestování po naší úžasné zemičce. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, výhled je hlavně na městečko a okolí, na druhou stranu byl vyšší kopeček a stromy.
      Krásný víkend.

      Vymazat
  5. Ilonko, tak tady jsem ještě nebyla. Díky za hezkou reportáž. Měj pěkný víkend.

    OdpovědětVymazat
  6. Ilonko,hezké městečko.Kdysi jsem tu byla,ale nic moc si nepamatuji.Náměstí s měšťanskými domy je nádherné.
    Užij si hezky víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, tak třeba vyrazit na repete ;) je tu fůra zajímavých míst i v okolí.
      Krásný večer.

      Vymazat