neděle 22. října 2017

Pro milovníky máku

 


Tento koláč je pro opravdové milovníky máku.

Není v něm totiž žádná mouka, jen ten mák (což ne každému chutná).

Takový "zdravější" moučník.

Je vhodný i pro osoby s nesnášenlivostí lepku nebo s celiakií.

Mák obsahuje až 60 % oleje, vysoký podíl vlákniny a velké množství vápníku 
(až dvanáctkrát více než mléko). 

100 g mletého máku obsahuje doporučenou denní dávku vápníku. 



Na tento koláč jsem použila suroviny ze zahrádky : 
mák, ořechy, jablíčka, domácí vajíčka i povidla.

Recept je celkem jednoduchý.

Na kulatou formu potřebujete :

200g mletého máku
4 vejce
200g tvarohu
100g cukru krystal (nebo nahradíte zdravějším medem)
3 střední jablka

Na ozdobení :

8 lžic švestkových povidel
hrst ořechů 

Můžete samozřejmě použít klasickou citronovou polevučokoládu,
ale mě to přišlo s povidly a ořechy více podzimní.





Žloutky si oddělíme od bílků. 
Jablka oloupeme a nastrouháme.
Žloutky vyšleháme s cukrem (stačí ručně metličkou).
 Postupně přimícháme nastrouhaná jablka, tvaroh a mák.

Z odložených vaječných bílků ušleháme tuhý sníh a opatrně ho vmícháme do utřené makové směsi.
Sníh musí být dostatečně pevný 
(při otočení nádoby dnem vzhůru nesmí vypadnout - Mikeš to s oblibou vždycky zkouší).

Kulatou formu vymažeme tukem a posypeme třeba oříšky (vysypané moukou už by to nebylo bezlepkové) nebo prostě vyložíte pečícím papírem.
Těsto rozetřeme do formy a vložíme do vyhřáté trouby.
Pekla jsem na horkovzduch při 160°C asi 25 minut (klasicky zkouším špejlí).

 Na ozdobení jsem si rozehřála asi 8 lžic domácích švestkových povidel a potřela jimi makovník.
Na závěr jsem koláč posypala mletými oříšky.


Makovník je na přípravu opravdu jednoduchý,
náš čerstvý devítileťák ho zvládl sám,
i vyšlehat mixerem bílky do sněhu.

Já mu jen oddělila žloutky a bílky a dělala vrchní dohled ;)


Přeju všem krásnou neděli.
 
Užijte si volný den, i když vám třeba prší tak jako u nás.
 
 
                               Ilona
 
 
 



3 komentáře:

  1. Já mák miluji.....ale jen já a tak to asi vyzkouším jen s poloviční dávky.....vypadá to moc dobře.
    Hezkou neděli Marťula

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych se ujedla, ale na zbytek rodiny je to moc makové :o)

      Vymazat
  2. Já mák moc nemiluju, takže tohle by asi nebyl moučník pro mne. Ale recept je to zajímavý, neobvyklý (a opravdu takový podzimní)

    OdpovědětVymazat