pátek 7. srpna 2020

Košumberk

Naše další kroky vedly z Chlumku na Košumberk, ten jsme nemohli minout!

Naposledy jsme tu byli snad víc než před 15 lety a za sebe musím říct, že vzpomínky hodně vybledly.
Košumberk je dnes z větší části zřícenina gotického hradu založeného ve druhé polovině 13.st. nad údolím říčky Novohradky na kopci Košumberk.

Jediná zachovalá část je purkrabství, kde je dnes prohlídková část s průvodcem, zbytek areálu je zřícenina.

Podle modelu to musela být úžasná stavba!
R. 1372 jsou uváděni jako vlastníci páni z Chlumu, zakladatelé rodu Slavatů, kteří hrad přestavěli do pozdně gotického stylu.

 V r. 1573 hrad vyhořel a zhruba v r. 1600 zde byl přistavěn velký renesanční zámek.

V minulém příspěvku jsem zmiňovala hraběnku Marii Maxmiliánu, která založila kostel na Chlumku a povolala jezuity.

Protože zemřela bez potomků (přežila všechny své děti), odkázala celý majetek právě jim.

Bohužel to nebyl asi nejlepší tah, zámek chátral a pustl.

R. 1922 získalo hrad od Thurn-Taxisů Družstvo na záchranu hradu Košumberka, které provedlo konzervační práce.

Od r. 1953 hrad přešel do vlastnictví státu a v roce 1991 převzalo hrad do své péče město Luže.
Doufám, že se vám dnešní výlet líbil a třeba jsem někoho inspirovala na víkend.

Užijte si ho, má být letní počasí.

Ilona



17 komentářů:

  1. Ilonko, tak tady by se mi moc líbilo. Purkrabství je hezky opravené a zámku je škoda. Je vidět, že i o zříceninu je pečováno, tak snad tu ještě dlouho vydrží.
    Přeji prima víkend. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, zdá se, že se hrad stále zvelebuje, tak uvidíme za pár let.
      Hezký večer.

      Vymazat
  2. Ilono, Košumberk vypadá jako bezvadný výletový cíl. Je tolik míst, kam bych se chtěla vypravit...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, do východních Čech to nemáte daleko 😉

      Vymazat
  3. Ilonko, jsem ráda, že se ti Košumberk líbil. Rádi tam občas zajedeme, jednou jsme měli průvodkyni jen pro sebe a to byla moc hezká prohlídka.
    Přeji pohodovou sobotu, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsme měli průvodkyni jen pro sebe a bylo to fajn. Celkově ani v areálu nebylo moc lidí, asi že byl čas oběda 😉
      Hezký večer.

      Vymazat
  4. Ilonko, díky za krásnou reportáž. Nikdy jsem tam nebyla. Měj pěknou sobotu.

    OdpovědětVymazat
  5. Krásné fotografie i popisy. Taková místa mám ráda. Mimo jiné Slavatové vlastnili i renesanční Telč.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I třeba Jindřichův Hradec 😉 Rod má bohatou historii. O to víc je škoda, že se nedochoval zámek na Košumberku......

      Vymazat
  6. To je místo plné obrovských kontrastů! Ale parádní. Já mám Košumberk spojený s léčebnou...

    OdpovědětVymazat
  7. Ilonko,u tebe člověk vždy najde něco nového a zajímavého.Košumberk se mi moc líbí,jak zachovalá část,tak i zřícenina.Je to moc krásné místo.Děkuji za seznámení a přeji hezký zbytek víkendu





    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, jsem ráda, že se ti Košumberk líbí.
      Krásný večer.

      Vymazat
  8. Ilonko, Chlumek i Košumberk byl cílem našich procházek, když jsme jezdili za dcerou do léčebny v Luži. Krásné místo, ale pro nás má už navždy příchuť vzpomínek na léčbu skoliozy. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, to chápu. Snad je dcera v pořádku.
      Krásný večer.

      Vymazat
  9. Ilonko, zdravím. Máš tu krásné fotky asi z tvého okolí. Nikdy jsem tam nebyla, tak se ráda podívám.

    OdpovědětVymazat