čtvrtek 14. října 2021

Karafiátova Velká Lhota





Krásný den.

Dnes vás vezmu na Valaššsko, na místo, kde dvacet let žil Jan Karafiát.
 
Asi většina z vás zná kouzelnou knížku Broučci. 
 
Její autor studoval na gymnasiu v Güterslohu, bohosloví v Berlíně, Bonnu a ve Vídni.
 
V r. 1875 se stává farářem v tehdejší valašské Hrubé Lhotě (nyní Velká Lhota).
 
V červnu 1895 pro neshody s nadřízenými složil svůj úřad a odešel odsud do Prahy, kde působil jako misionář.

Poprvé vyšla knížka Broučci, povídka pro malé i veliké děti v r. 1876, tedy za Karafiátova pobytu tady ve Velké Lhotě.





 
Velká Lhota leží v hornatém terénu v nejvýše položené oblasti Valašsko Meziříčska, nad údolní přehradou Bystřička v severním hřebenu pásma Vsetínských vrchů.
 
Vzácnou památkou, která vytváří zajímavou dominantu středu obce, je dřevěný evangelický kostel bez věže, postavený roku 1783, krátce po vydání tolerančního patentu.
 
Stavba je chráněnou památkou, je dobře udržována a navštěvována nejen našimi, ale i zahraničními návštěvníky.
 
Jde o kostel, kde působil Jan Karafiát.
 
Doposud se zde konají pravidelně bohoslužby.

Je možnost prohlédnout si interiéry i mimo bohoslužbu.

My jsme bohužel neměli štěstí na otevírací dobu.

Byli jsme uvnitř s mužem ještě před lety, ale to jsem fotila ještě na klasický foťák ;)

Hned vedle je i fara, ale to je úplně jiná architektura.
 



A příště se podíváme na již zmiňovanou přehradu, která patří mezi nejstarší přehradní hráze u nás.

Krásný podzimní večer.

Ilona


12 komentářů:

  1. Ilonko, krásné fotky, navíc doplněné zajímavým textem. 👍👍👍
    Na Broučcích jsme asi vyrostli všichni.
    Měj hezké podzimní dny. 🍀🍁

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju. Jsou u nás zajímavá místa, jen hledat 😉
      Krásný den.

      Vymazat
  2. Ilono, kostel je fakt pěkná a zajímavá stavba. A moc se mi líbí ta první fotka s výhledem do kraje.

    OdpovědětVymazat
  3. Já mám tedy Karafiáta nejvíc spojeného s městem Jimramov......

    OdpovědětVymazat
  4. Ikonko, tak tohle místo je mi opravdu blízké, delší dobu jsem zde nebyla, takže díky tobě to brzo napravím;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teď na podzim to bude barevná nádhera. 🍁🍂☀️

      Vymazat
  5. Ilonko, díky za reportáž z místa, kde jsem nikdy nebyla. Ráda jsem se s tebou prošla. Měj pohodovou sobotu.

    OdpovědětVymazat